Utdanning, studenthelse og -trivsel, kunnskap og læring

Førsteårsstudenter

Prosjektbaserte undersøkelser

Vi har gjennomført flere prosjektbaserte undersøkelser med, av og for studenter der vi tester ut innovativ datainnsamling og samtidig innlemmer forskning som en del av undervisningen, der det er mulig og relevant.

Student
Foto: Edvard Kristiansen

Studere psykisk helse og mestring gjennom selvhjelps-app

Den første prosjektbaserte undersøkelsen «Psykisk helse og app-studien» (01.2020-01.2021) ble utviklet med målsetting å undersøke om bruk av selvhjelps-app kunne støtte studentenes psykiske helse og mestring gjennom restriksjoner og isolasjon som Covid19-pandemien medførte. I tillegg kartla vi studentenes opplevelse av psykiske problemer, bekymringer knyttet til Covid19 og opplevelse av støtte fra omgivelsene. Vi introduserte studentene for daglig selvhjelp med en av de to appene «MCT & More App» og «SMART». Vi rekrutterte 116 student-er som deltakere og en masterstudent som medforsker.

Hypotesen vår var at selvhjelpsappene ville bidra til å redusere depressive symptomer, gi økt selvtillit og høyere livskvalitet blant studenter i en tid med svært redusert sosialt liv og fraværende campusliv. Vi fulgte opp studentene over ett år der de svarte på spørreskjema online om hvordan de opplevde effekt av appen, ut fra om de brukte den, opplevde det som en støtte og hvorfor de eventuelt ikke brukte den. Medforskeren, som var masterstudent i folkehelse, deltok i arbeidet fra idé til formidling. Hen brukte deler av dataene i egen masteroppgave og var medforfatter på en artikkel hvor vi oppsummerte erfaringer med gjennomføringen av studien.

Vi jobber fortsatt med å analysere data som skal publiseres. Studenten har fullført sin mastergrad, men er fremdeles med i prosjektet og ønsker å være tilknyttet fram til publikasjon. Prosjektgruppen består av forskere ved Institutt for psykologi, og London School of Hygiene and Tropical Medicine, i tillegg til forskere fra Institutt for samfunnsmedisin.

Multidisiplinært med espressokaffe-piloten

Vi utviklet og gjennomførte den andre prosjektbaserte undersøkelsen «espressokaffe-piloten» (2021-2022) i et multidisiplinært team med lærere og studenter fra bachelor i hhv. bioingeniør og ernæring og profesjonsstudiet i medisin. Vi ønsket å innlemme espresso-studien i de tre ulike utdanningsprogrammenes samtidige undervisningsaktiviteter. Selve studien ble utformet av lærere ved de tre studieprogrammene, en medisinstudent på masternivå som medforsker, PhD studenter og forskere/undervisere fra prosjektgruppa. Studentene skulle lære om forskning ved å delta i planlegging og gjennomføring av en datainnsamling, samt erfare hvordan det er å jobbe i tverrfaglige team. Studenter fra andre studieprogram ble rekruttert som deltakere.

Datainnsamlingen ble gjennomført en gang i uken i løpet av 10 uker, høsten 2021, av bioingeniørstudentene, ernæringsstudentene og medisinstudentene. Bioingeniørstudentene samlet inn blodprøver fra deltakerne, ernæringsstudentene mottok studentdeltakernes egenrapportering av eget døgnkosthold mens medisinstudentene målte blodtrykk, vekt og høyde. Ph.d.-studenter i epidemiologi ved ISM bidro med planlegging, gjennomføring, og statistisk analyse. Vi ønsket å undersøke effekten av espressoforbruk på totalt kolesterol i blodet, HDL, LDL-kolesterol, hos unge friske voksne. Få intervensjonsstudier har undersøkt effekten av espressoforbruket på lipidprofilen (totalkolesterol, HDL, LDL-kolesterol).

Fem studenter har brukt espresso-data i egen bacheloroppgave, hvorav to bioingeniørstudenter har evaluert egen læring, espresso-studiens organisering og implementering i undervisningen. Vi vil publisere en artikkel om gjennomføringen av espresso-studien.

Vi vil ta med oss erfaringene fra disse prosjektbaserte undersøkelsene (pilotene) inn i det videre arbeidet med trivselsundersøkelsen og framtidige prosjektbaserte undersøkelser, gjerne prosjekter som innlemmer forskningsprosjekter og læringsutbytte hos studentene.