Fasemodell
En hovedutfordring for barneverntjenestene er å gjøre prioriteringer slik at saker undersøkes grundig nok samtidig som undersøkelsene ikke er mer inngripende enn nødvendig. Hovedmål med prosjektet er å få økt kunnskap om muligheter for og konsekvenser av differensiering av barnevernets meldings- og undersøkelsesarbeid.
I løpet av en tyve-års periode er antall meldinger som undersøkes av barnevernet nesten doblet fra 20 til 38 tusen. I tillegg er det med nytt saksbehandlingsrundskriv stadig flere formalkrav til hva en undesøkelse skal inneholde og hvordan undersøkelsen skal dokumenteres. Dette fører til at en svært stor andel saker gjennomgår en full tre måneders undersøkelse. Dette legger beslag på betydelige deler av barneverntjenestenes ressurser. Samtidig som flere saker undersøkes ser vi en utvikling der stadig færre barn får hjelpetiltak av barnevernet. Siden 2008 er antall saker som konkluderes med tiltak for å styrke barnets utvikling redusert med 23% og antall saker med tiltak for å styrke foreldreferdigheter er redusert med 12%. Det reises derfor spørsmål om man i dagens situasjon bruker for mye ressurser på å undersøke mindre alvorlige forhold og for lite ressurser på undersøkelse og tiltak i de mest alvorlige sakene (Vis et al., 2023).
Denne studien består av to deler. Den første er en registerstudie med fokus på å identifisere forskjeller i kommunale terskler for å starte undersøkelser og iverksette tiltak. Til denneanalyseres data på individnivå fra barnevernsstatistikken. Datagrunnlaget er alle barn med første melding til barnevernet i perioden 2013-2022. Vi vil identifisere meldingsinnhold og andre kjennetegn ved saker som (i) re-meldes til barnevernet. Det gjøres flernivåanalyser for å identifisere betydningen av forhold på saksnivå og kommunenivå. Kunnskapen vi får fra disse analysene vil brukes til å utvikle kriterier for differensiering av undersøkelsesarbeid i henhold til saksinnhold.
Sammen med Læringsnettverk for barneverntjenestene vest i agder prøver vi ut en modell for innledende undersøkelser. Formålet med den innledende fasen er å oppnå en sterkere differensiering mellom saker der det kun er behov for enkelte avklaringer i samarbeid med familien, og mer sammensatte saker der det er behov for en grundigere barnefaglig undersøkelse. I dette prosjektet prøver vi ut den innledende undersøkelsen som en egen fase i undersøkelsesarbeidet. Den innledende undersøkelsen starter når undersøkelsessak er besluttet opprettet og tar normalt inntil 4 uker. Formålet med den innledende undersøkelsen er (i) å belyse saken fra barnet og foreldrenes ståsted, (ii) vurdere foreldrenes innstilling til å motta hjelp, (iii) vurdere om barnevernet eller andre har egnede hjelpetiltak og (iv) om det er behov for ytterligere opplysninger for å kunne ta stilling til saken. Der som det ikke er behov for ytterligere opplysninger enn det som allerede foreligger kan saken konkluderes med tiltak eller henleggelse uten videre undersøkelse. Dersom det er behov for ytterligere opplysninger lages en undersøkelsesplan sammen med barn og foreldre.: