Prosjekter
Prosjektets mål er å utvide vår kunnskap om administrativt og vitenskapelig ansattes forståelse av fenomenet plagiat, hvordan de arbeider med vurdering av studenttekster (plagiatkontroll) og hvordan de samarbeider.
Prosjektets deler
- vitenskapelige ansattes forståelse av fenomenet plagiat, deres arbeid med tekstlikhetskontroll av studenttekster, og bruk av et tekstgjenkjenningsverktøy, som Ouriginal;
- administrativt ansattes forståelse av fenomenet plagiat, tekstgjenkjenning og hvordan de bruker tekstgjenkjenningsverktøyet Ouriginal; og
- samarbeid mellom vitenskapelig og administrativt ansatte når det gjelder bruk av tekstgjenkjenningsverktøy, og rutiner knyttet til mistanke om plagiering.
Forskningsspørsmål & underprosjekter
- Hvordan forstår vitenskapelige akademikere plagiatbegrepet og hvordan håndterer de oppdagelse av mulig plagiat?
- Hvordan er administrativt ansattes forståelse og håndtering av mulig plagiat i akademia?
- Hvordan samarbeider vitenskapelig og administrativt ansatte i arbeid med vurdering av studenttekster (plagiatkontroll) og berensning av plagiatforekomster?
- Hvordan kan kurskonsept for forståelse av plagiatbegrepet og håndtering av mulig plagiat, inkludert bruk av tekstlikhetsprogram, se ut for vitenskapelig og administrativt ansatte?
- Utvikling av innføringskurs og dybdekurs for begge gruppene.