Samiske barnehager viktig for samiske barn

Den samiske barnehagen er en viktig arena for sosialisering og identitetsdannelse for de samiske barna. Barn fra norsktalende hjem faller utenfor.

Nordahl, Espen
Publisert: 30.01.09 10:22 Oppdatert: 30.01.09 10:25

Marianne Helene Storjord forsvarte 29. januar 2009 avhandlingen "Barnehagebarns liv i en samisk kontekst. En arena for kulturell meningsskaping" til graden phil.doc. ved Universitetet i Tromsø.

Forskningsprosjektet viser at barnehagen har blitt en viktig del av det samiske samfunn, og ved siden av hjemmet blitt en sentral oppvekstarena for samiske barn. Den pedagogiske målsettingen handler om å styrke og utvikle samisk språk, identitet og kulturtilhørighet slik at samiske barn skal få en trygg og meningsfull oppvekst.

            Målet med studien har vært å skaffe kunnskap om den samiske barnehagen som sosialiseringsarena i et etnisk mangfoldig og flerspråklig samfunn. Å gi innsikt i den samiske barnehagens hverdagsliv og belyse de institusjonelle aspekter i forhold til sosiale praksiser har også stått sentralt. Undersøkelsen har blitt gjennomført i to samiske barnehager i Finnmark, og feltarbeidet har bestått av deltakende observasjon, tekst- og dokumentanalyse og intervjuer med personalet og foreldre.

Tospråklige stlller sterkest
Den samiske kulturen, bruken av samisk språk og formidling av samisk tradisjonskunnskap kommer til uttrykk i begge barnehagene, men på ulik måte, og ikke i samme grad. Særtrekk som Storjord har avdekket ved institusjonene viser seg å være indikasjoner på samfunnet barnehagene er omgitt av. Den samiske barnehagen har enkelte samiske trekk og markører, men det samiske perspektivet er ikke dominerende.     Leken er en viktig del av barnehagehverdagen. Gjennom sosialt samspill og kommunikasjon skapes mening i leken. Resultatene viser at lekens innhold gjenspeiler kulturen og den verden barna er en del av. Barn som har kompetanse i to eller flere språk, er bedre rustet til å beherske den samiske barnehageverden. Barn fra norsktalende hjem faller utenfor i flere sammenhenger.  Studien representerer et av de første bidragene om den samiske barnehagen innenfor samfunnsforskningen. Avhandlingen løfter frem og understreker den samiske barnehagens viktige rolle som en pedagogisk institusjon i dagens samfunn.

Om doktoren
Marianne Helene Storjord er født i Bodø i 1958, og vært bosatt i Karasjok siden 1978. Hun er utdannet førskolelærer fra Høgskolen i Alta (1979-82). Hun har arbeidet i barnehager, skole og musikkskole, og tok hovedfag i førskolepedagogikk i Trondheim våren 2000. Siden høsten 1999 har hun arbeidet ved Samisk høgskole i Kautokeino som høgskolelektor i pedagogikk. Siden høsten 2003 har hun vært tilknyttet Universitetet i Tromsø og Samisk høgskole gjennom et doktorgradsstipendiat.

Kontaktperson: Marianne Helene Storjord. Universitetet i Tromsø. 90966884, stormari@online.no

Nordahl, Espen
Publisert: 30.01.09 10:22 Oppdatert: 30.01.09 10:25
Vi anbefaler