Derfor får lavt utdannede oftere kreft

Utdanning og inntekt er ikke i seg selv viktig. For kreftformer som oftere rammer de som har lav utdanning er det først og fremst røyking som forklarer forskjellen. Når kvinner med høy utdanning oftere får brystkreft er det delvis fordi de drikker mest alkohol.
Fagertun, Thoralf
Publisert: 14.11.08 13:36 Oppdatert: 17.11.08 11:31

Dette kommer frem i en ny doktoravhandling fra Universitetet i Tromsø. Tonje Braaten forsvarte 18. januar 2008 avhandlingen "Explaining the Socioeconomic Variation in Incidence and Survival of Cancer" for graden dr. Scient.

Avhandlingen viser at lavt utdannede kvinner har større sjanse for å få kreft i lunge, nyre og livmorhals. Ikke på grunn av den lave utdannelsen, men fordi lavt utdannede kvinner oftere røyker enn høyt utdannede kvinner.

På den annen side får høyt utdannede kvinner oftere brystkreft. Gjennom sin avhandling har Braaten for første gang identifisert de underliggende årsakene til denne trenden: Kvinner med høy utdanning har færre barn, føder første barn seinere, har lavere kroppsmasseindeks og drikker mer alkohol enn kvinner med lavere utdanning.

Overlevelse av kreft
I tillegg til sjansen for å få kreft, har Braaten undersøkt og funnet sosioøkonomiske forskjeller i forbindelse med overlevelse av kreft. Også her konkluderer hun med at røyking er den viktigste forklaringsfaktoren.

Avhandlingen er basert på data fra 102 000 kvinner som deltar i den norsk-svenske studien "Kvinner, livsstil og helse" og data fra 106 000 norske kvinner i "Kvinner og kreft"-prosjektet.

Om doktoren
Tonje Braaten er født 1962 i Eidsvoll og arbeider til daglig som post. doc.-stipendiat tilknyttet prosjektet "Kvinner og kreft" ved Institutt for samfunnsmedisin, Universitetet i Tromsø.

Kontaktperson: Tonje Braaten. Institutt for samfunnsmedisin, UiT. 77644820/ 97182289. tonje.braaten@ism.uit.no

Fagertun, Thoralf
Publisert: 14.11.08 13:36 Oppdatert: 17.11.08 11:31