UiT-amanuensis utnevnt til ridder

Førsteamanuensis ved Institutt for psykologi, Tove Irene Dahl, ble nylig utnevnt til Ridder 1. klasse av Den Kongelige Norske Fortjenstorden.
Fagertun, Thoralf
Publisert: 09.09.08 15:00 Oppdatert: 09.09.08 15:03

Tove Irene Dahl i sitt rette element: Som formidler av norsk språk og kultur til amerikanske barn. Foto: Privat
"Norsk borger førsteamanuensis dr. Tove Irene Dahl, Minnesota, er utnevnt til Ridder 1. klasse av Den Kongelige Norske Fortjenstorden for fremme av norsk språk og kultur i USA" heter det på Kongehusets hjemmesider.
- Det var artig og totalt uforventet. Utnevnelsen slo ned som lyn fra klar himmel, sier Dahl.

Dahls ekspertområde er pedagogisk psykologi og det er på bakgrunn av prosjektet Skogfjorden at hun tildeles riddertittelen. Skogfjorden er et sommerleirtilbud i Minnesota i USA, der barn mellom syv og 18 år lærer norsk språk og norsk kultur.
- Skogfjorden handler om mer enn bare språktilegnelse. Gjennom å få innsikt i en annen kultur oppnår barna et nytt perspektiv på sitt eget liv, forteller Dahl.

Tove Irene Dahl sammen med sin far, Nikolai-Tor, som utrolig nok ble utnevnt til ridder samtidig som sin datter. Foto: Privat
Teori i Tromsø, praksis i Minnesota
Det pedagogiske opplegget ved Skogfjorden er utviklet av Tove Irene Dahl, som har arbeidet med prosjektet i 30 år, 26 av dem som leder.
- Jeg drar stor nytte av arbeidet mitt ved Universitetet i Tromsø når jeg jobber med Skogfjorden. Teorien utvikles i Tromsø og settes ut i live der borte, sier hun.

Dahls befatning med Skogfjorden har gjennom årenes løp ført til utveksling av studenter og kunnskap mellom Tromsø og Minnesota. Flere amerikanske studenter har kommet til Tromsø etter en sommer i Dahls varetekt og studenter ved Institutt for psykologi har brukt Skogfjorden i sine masteroppgaver.

Les mer om Skogfjorden på Tove Irene Dahls hjemmesider og om paraplyprosjektet Concordia Language Villages her.

Fagertun, Thoralf
Publisert: 09.09.08 15:00 Oppdatert: 09.09.08 15:03