Deltar i havrettsforhandlingene

To forskere fra Universitetet i Tromsø deltar i havrettsforhandlinger igangsatt av FNs havrettskommisjon.
Sojtaric, Maja
Publisert: 04.09.08 00:00 Oppdatert: 04.09.08 10:55

Hvor skal Norges økonomiske sone ligge?
Gjennom havrettskonvensjonen har alle kyststater, inkludert Norge, fått råderett over et havområde eller en økonomisk sone som strekker seg 200 nautiske mil ut fra kysten. Sonen dekker et område på 800.000 kvadratkilometer, mer enn dobbelt så mye som arealet av fastlands-Norge og råderetten gjelder både for forvaltningen av de marine ressursene i havet og olje og gass-ressursene på kontinentalsokkelen.

Mange land, slik som Norge, har imidlertid en kontinentalsokkel som strekker seg ut over 200 nautiske mil. Havrettskonvensjonen åpner for at disse kyststatene kan fremme krav om en utvidelse av det området de har råderett over. Denne utvidelsen vil gjelde for formasjonene fra havbunnen og nedover - ikke for de marine ressursene (fiskeriene).

Den nye yttergrensen for kontinentalsokkelen vil defineres ut fra geologiske forhold.

I dette arbeidet er nå Jan Sverre Laberg, forsker ved institutt for geologi, og Tore O. Vorren, professor samme sted, involvert. Bakgrunnen for det er at de gjennom mange år har jobbet med geologien vest av Bjørnøya. Gjennom flere store istider de siste 2 - 3 millioner år har Skandinavia og Barentshavet vært dekket av tykke breer.

Under disse istidene ble store mengder sedimenter transportert med breene fra Barentshavet og ut i dyphavet vest av Bjørnøya. Dette har betydning for hvor yttergrensen for kontinentalsokkelen skal trekkes i området.

I midten av september reiser Jan Sverre Laberg sammen med resten av den norske delegasjonen til New York for å delta i neste møte i FNs havrettskommisjon.

Sojtaric, Maja
Publisert: 04.09.08 00:00 Oppdatert: 04.09.08 10:55