Styret ved UiT skal vurdere æresdoktortittel

UiT Norges arktiske universitet stiller seg bak fordømmelsen av den russiske invasjonen i Ukraina. Styret ved UiT vil sammen med universitetsledelsen diskutere æresdoktortittelen til utenriksminister Lavrov.

Rektor Dag Rune Olsen og styreleder Marianne Elisabeth Johnsen fra et tidligere styremøte. Foto: Jørn Berger-Nyvoll/UiT
Portrettbilde av Aarskog, Karine Nigar
Aarskog, Karine Nigar karine.n.aarskog@uit.no Konstituert kommunikasjonssjef (til 1. september 2024), seniorrådgiver og faggruppeleder, formidling
Publisert: 26.02.22 18:14 Oppdatert: 26.02.22 18:20
Om UiT

UiT Norges arktiske universitet har denne uken sluttet seg til Universitets- og høgskolerådets fordømmelse av det russiske angrepet på Ukraina:

«Invasjonen av Ukraina er et grovt brudd på folkeretten. Norge må bidra til å sikre demokrati og menneskerettigheter. Universitetene og høyskolene er institusjoner som skal bidra til dette. Universitets- og høgskolesektoren i Norge står for ytringsfrihet, respekt og samarbeid. Vi vil opprettholde de verdiene i møtet med denne krigen og ber derfor Russland om å trekke seg tilbake og avslutte krigen nå!»

På grunn av det som skjer i Ukraina har det de siste dagene vært reist spørsmål, både ved UiT og i media, om det er riktig at den russiske utenriksministeren Sergei Lavrov får beholde sin æresdoktortittel ved UiT. Universitetsstyrets begrunnelse for å tildele ham denne tittelen i 2011 sammen med Jonas Gahr Støre, som da var Norges utenriksminister, var deres felles arbeid med den historiske delelinjeavtalen i Barentshavet. Dette har ikke endret seg, og det er heller ingenting i UiTs nåværende regelverk for æresdoktorer som åpner for å kalle tilbake tidligere utnevnelser.

– Russlands invasjon av Ukraina og utenriksminister Lavrovs rolle gjør at det nå er både viktig og riktig at det blir reist en debatt om Lavrovs æresdoktortittel ved UiT, sier rektor ved UiT, Dag Rune Olsen.

Han har i samråd med styreleder Marianne Elisabeth Johnsen tatt initiativ til at saken skal diskuteres av universitetsstyret.

Kontaktperson: Camilla Brekke, prorektor forskning og utvikling, mob. 915 88 660

Publisert: 26.02.22 18:14 Oppdatert: 26.02.22 18:20
Om UiT