Effekten av positive nyheter – viktig for din hverdag?

Verdens Beste Nyheter inviterer til eksperiment, 17.–24. september

Fottland, Håkon
Publisert: 10.09.20 13:22 Oppdatert: 11.09.20 13:32

FN advarer om at f.eks. koronakrisen er en trussel mot psykisk helse verden over. Det internasjonale mediebildet har et overveiende fokus på krise, krig, kamp og konflikter.

Verdens Beste Nyheter (VBN) vil skape engasjement for internasjonale utviklingsspørsmål ved å få fram og gjøre kjent de positive fremskrittene.

I perioden 17.–24. september vil Verdens Beste Nyheter  finne ut hvordan gode nyheter påvirker hvordan vi tenker og handler – alle er velkomne til å delta. Slik gjør du:

1. Gå til Facebook arrangementet: Effekten av positive nyheter
  2. Klikk på Skal-knappen, da kan du få du en FB-påminnelse 17. september når deltagerlenken legges ut på arrangementet
  3. Du vil så motta Verdens Beste Nyheter hver dag i perioden som meldinger i Facebook Messenger
  4. Etter å ha lest artikkelen svarer du på ett spørsmål hver dag
  5. Resultatene blir så samlet og vist på nettsidene: verdensbestenyheter.no
  6. Inviter gjerne familie og venner
  7. Det er gratis å delta og infoen du gir vil ikke deles med noen, i tråd med personvernforordningen

Verdens Beste Nyheter er en informasjonskampanje som drives av organisasjonene SAIH, Spire og Changemaker – med støtte fra Norad.

UiT er medlem i SAIH, alle UiT-ansatte og UiT-studenter kan støtte SAIH sitt arbeid – med lønnstrekk eller sammen med semesteravgiften. Lenke: uit.no/saih

UiT-ansatte og UiT-studenter produserer verdens beste kunnskap – send tips til VBN-redaksjonen.

Fra VBN-faq: Skriver dere kun positive saker?
Nei. Verdens Beste Nyheter lager ikke ”positiv” journalistikk, men konstruktiv journalistikk. En av de mest seiglivede misforståelsene er at konstruktiv journalistikk er ukritisk, positiv journalistikk. En konstruktiv nyhet er ikke bare en positiv nyhet. Det er en nyansert nyhet, hvor både det positive og negative presenteres, og hvor man er kritisk til kildebruken.
I den klassiske journalistikken er det dypt forankret å fokusere på konflikt og problemer i samfunnet. Det betyr blant annet at dekningen av utviklingsland ofte har en overvekt av ‘breaking news’ om krig, sult- og naturkatastrofer. Dette er hendelser som er en del av virkeligheten, men det viser kun én side, ikke hele bildet.

Fottland, Håkon
Publisert: 10.09.20 13:22 Oppdatert: 11.09.20 13:32