Mindre antibiotika i oppdrettsfisk

Forbruket av antibiotika i norsk oppdrettsnæring ble i 2019 redusert fra året før med 77 prosent – og det til tross for økt matfiskproduksjon. Dette er bra, konkluderer professor Ørjan Olsvik ved UiT.

Kveseth, Magne
Publisert: 31.08.20 12:45 Oppdatert: 01.09.20 10:07
Tromsø

oppdrettslaks på slakteri
FRISKERE FISK: Oppdrettsnæringa bruker stadig mindre antibiotika og produserer mer frisk mat. Foto: Magne Kveseth/UiT

I 2018 brukte norsk oppdrettsnæring minst antibiotika i verden. I 2019 ble forbruket redusert med ytterlige 77 prosent – til tross for produksjonsøkning.

I 2018 ble det brukt 0,69 milligram antibiotika pr kilo laks produsert. I 2019 var tallet 0,16 milligram per kilo laks produsert.

Olsvik sier han ble positivt overrasket over tallene, fordi man var redd det ville komme en økning. Nå er det motsatte tilfelle og Olsvik mener næringa har gjort en god jobb for å redusere bruken av antibiotika i oppdrettsnæringa. Blant annet har de ikke for mye fisk i merdene og det brukes kun to ulike sorter antibiotika, fastslår professor Olsvik.

oppdrett antibiotika
REDUKSJON: Slik ser nedgangen i bruk av antibiotika ut. Foto: UiT

Grunnen til den lave antibiotikabruken er fokus på forebygging, fiskevelferd og at gode vaksiner er effektive og blir brukt riktig.

Reduserer risikoen for resistens

– En annen positiv faktor i oppdrettsnæringen er at de nå kun bruker to antibiotika, oxolinsyre og florfenicol. Det reduserer muligheten for resistens hos bakterier som gir sykdom hos mennesker, sier Ørjan Olsvik, professor i medisinsk mikrobiologi ved UiT Norges arktiske universitet.

En annen positiv faktor Olsvik trekker fram, er at den kraftige reduksjonen i bruken av antibiotika kommer samtidig som det var en økning i produksjonen av akvakultur i Norge. I 2019 ble det i henhold til Statistisk sentralbyrå produsert totalt 1.357.304 tonn oppdrettslaks i Norge, det er en økning på 5,9 prosent i forhold til 2018.

Og mens produksjonen av oppdrettslaks og annen matfisk økte i fjor gikk bruken av antibiotika ned fra 933 kilo i 2018 til 213 kilo i 2019.

Les også rapporten til Norsk overvåkingssystem for antibiotikaresistens hos mikrober (NORM) her

Se Nasjonal strategi mot antibiotikaressistens 2015-2020

Se også Helsebiblioteket

Kontaktperson:

Professor Ørjan Olsvik, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT Norges arktiske universitet,

e-post: orjan.olsvik@uit.no, mobil: 91674135

Kveseth, Magne