– Fadderne ved UiT gjør en viktig jobb

Når fadderstyrene for alle campusene ved UiT mottar støtte til sine arrangementer fra Samfunnsløftet i Sparebanken, er det en grunn til det.

Kveseth, Magne
Publisert: 20.08.20 09:00 Oppdatert: 20.08.20 13:44
Tromsø Alta Hammerfest Harstad Narvik

Samfunnsrådgiver i Sparebank1 Nord-Norge, Geir Bakkevoll mener fadderordningen ved UiT er særs viktig for bolyst i nord.

Faddere Sparebank1 Nord-Norge
VIKTIG: Samfunnsrådgiver i Sparebank1 Nord-Norge, Geir Bakkevoll, mener UiTs fadderorganisasjoner gjør viktig jobb for landsdelen. De har derfor fått midler fra Samfunnsløftet i sparebanken. Foto: Sparebanken Nord-Norge

– Vi mener Fadderorganisasjonene gjør en viktig jobb for Nord-Norge med å introdusere nye studenter for hverandre, for faget, og ikke minst for studiestedet og landsdelen. Slik bidrar de med mye lokal verdiskaping, både på kort og lang sikt. Denne viktige jobben må de i år kombinere med en annen oppgave, som er å begrense spredningen av den globale pandemien. Derfor tok vi kontakt med fadderorganisasjonene fordi vi ønsket å støtte deres arbeid, sier Bakkevoll.

Mer enn en halv million

Han sier Samfunnsløftet i Sparebanken ønsker å gi fadderukene økonomisk evne til å tilpasse sine planer​, slik at de kan kombinere sin primære sosiale og verdiskapende funksjonen for Nord-Norge med den globale innsatsen for å hindre spredning av koronaviruset.

– Mandag og tirsdag hadde vi møte med alle de seks nordnorske fadderorganisasjonene, inkludert de fire på UiT. De presenterte både de opprinnelige planene og mulige nye konsept for å gi førsteårsstudentene en god, og smittefri, start på studielivet i nord. Basert på disse presentasjonene har vi fordelt midler, sier rådgiver Bakkevoll.

Sparebank1 Nord-Norge deler dermed ut mer enn en halv million til studentfadderordningene ved UiT sine ulike campuser. Fadderstyret for studentene i Alta får 200 000 kroner fra Sparebank1 Nord Norge fra ordningen Samfunnsløftet.

Veldig godt fornøyde

Lederen for UiT-fadderne ved campus Alta, Marius Konnestad forteller at fadderstyret hadde møte med representanter for Sparebank1 Nord-Norge på mandag, der fadderne presenterte sine planer for vinteren.

– Vi søkte om 320 000 kroner til ulike arrangementer og endte med å få 200 000 kroner, noe vi er veldig fornøyde med, sier Konnestad. Han forteller at pengene som er bevilget til fadderstyret for UiT Alta, også skal komme studentene i Hammerfest til del.

Konnestad forklarer at planene for studentarrangementene i regi av fadderordningen ikke ennå er planlagt ned til minste detalj, men ett arrangement er spikret.

– Det er å leie alpinanlegget Sarves for en dag. Der får studentene tilgang til bakken, leie ski og utstyr og vi har budsjettert med 400 billetter. For studentene i Hammerfest vil vi sette opp buss for dem som vil være med. Og alt selvfølgelig innenfor de til enhver tid gjeldende smittevernregler, understreker Konnestad.

Fadderstyrets leder Konnestad
GODT FORNØYD: Fadderstyrets leder i Alta, Marius Konnestad er kjempegodt fornøyd med å få 200.000 kroner fra banken for å arrangere utedag ved alpinanlegget for inntil 400 studenter-
(Foto: UiT/Tommy Hansen)

Den gode jobben

Konnestad er veldig fornøyd med tilbakemeldingen fra Samfunnsløftet i Sparebank 1 Nord-Norge som skrev dette i mailen til Fadderstyret ved UiT i Alta.

«Tusen takk for den gode jobben dere gjør med å introdusere nye studenter for hverandre og studiestedet. Slik skaper dere bolyst og verdier for landsdelen, samtidig som dere gjør en viktig jobb med å ivareta smittevernet i Alta og Hammerfest.», skrev sparebankens representanter etter møtet mandag ettermiddag.

Dyktige faddere

Leder av campusadministrasjonen ved UiT i Alta, Rune Sundelin, sier han er veldig godt fornøyd med hvordan fadderne har jobbet så langt i Alta, der de har klart å følge reglene for smittevernet ved de avholdte arrangementene.

– Det er også veldig fint at de har besluttet seg for å spre sin arrangementer utover studieåret. I den situasjonen som samfunnet er i akkurat nå, synes vi det er et veldig bra valg, sier campuslederen.

Alle campusenehar fått

Fadderuka ved UiT i Tromsø har fått tilsagn om 250 000 kroner til sine aktiviteter, mot at de presenterer mer detaljerte planer for sine arrangementer, forteller lederen i Tromsø, Tobias Hjermann.

– Poenget er å utvide fadderordningen ut høsten slik at de nye studentene får en god start på studiene og at næringslivet blir tatt i bruk. Alt innenfor smittevernreglene, sier han.

Ved UiT i Harstad kan leder av «Oppstarten» som er navnet på fadderordningen der, Valérian Lehmann Penzo, fortelle at campus Harstad har fått 100 000 kroner fra den samme ordningen, mens Narvik sitt fadderstyre har fått 150 000 kroner.

– Vi ønsker dem alle sammen lykke til, og vi retter en stor takk for den viktige jobben de gjør med å skape bolyst i landsdelen, sier samfunnsrådgiver Geir Bakkevoll i Sparebank1 Nord-Norge til slutt.

Kveseth, Magne
Publisert: 20.08.20 09:00 Oppdatert: 20.08.20 13:44