IT-selskap leverte ut datautstyr

Søkere til bachelorstudiet i datateknikk i Alta ble lovet gratis PC, telefon og nødvendige abonnementer av IT-selskapet Serit ElTele AS, så lenge de studerer.

Kveseth, Magne
Publisert: 14.08.20 11:10 Oppdatert: 14.08.20 11:49
Alta Narvik

IT Uit Alta Serit ElTele
UTSTYR LEVERT: Datastudent Ida-Britt Hansen har nå mottatt PC fra Serit El Tele sin senior bedriftsrådgiver, Geir Aslaksen. Foto: Privat

Forutsetningen var at de skulle studere ved campusUiT i Alta. Nå har selskapet delt ut de to første maskinene og utstyret. En av dem som hentet utstyret sitt i går er spesialsykepleier Ida-Britt Hansen, som starter på datateknikk nå. Hun forteller at hun har lyst til å gjøre noe helt nytt.

– Jeg satser på å ta første året ved UiT i Alta, deretter kanskje dra på utveksling til Luleå og så siste året i Alta før bacheloreksamen, sier Ida-Britt Hansen, som er Altaværing, opprinnelig fra Elvebakken.

Trenger flere ingeniører

Daglig leder for selskapet Serit ElTele, Jens-Harald Jenssen fortalte i vår at de har etablert denne ordningen fordi IT-bedrifter og næringa trenger flere dataingeniører.

– Vi lokker litt for å gjøre det mer attraktivt å studere. Derfor stiller vi med PC, telefon og abonnement til de som starter på førsteårsstudiet i Alta. Jeg oppfordrer alle som er interessert i IT og dette studiet til å ta kontakt med oss. Starter de opp i Alta kan vi hjelpe dem på veien, sa Jenssen.

Forpliktende avtale

Og nå er Ida-Britt Hansen i gang. Hun har forpliktet seg til å gjennomføre studiet, avlegge kvartalsvis rapporter til Serit El Tele AS, arbeide tre dager i selskapet i løpet av studieåret og oppfylle enkelte andre betingelser som er satt for å motta PC og telefon med betalt abonnement. Telefonavtalen gjelder for 399 kroner måneden i 10 måneder årlig for inntil tre studieår.

IT ElTele Ingeniør
REKRUTTERING: Daglig leder for Serit ElTele AS i Alta, Jens-Harald Jenssen, utstyrer studenter med PC og telefon for å forsøke å sikre rekruttering av dataingeniører til bransjen. Foto: UiT/Magne Kveseth

Viktig kunnskap

Som dataingeniør er du med på forme fremtidens datasystemer. Datasystemer består av alt fra smarte klokker og dingser til intelligente biler, nettbutikker, digitale fjøs og fiskeoppdrett. Bak disse systemene finner du en dataingeniør.

Dataingeniører lager programvare for alle tenkelige og utenkelige formål. Dataingeniører kan jobbe innenfor alle bransjer. Og utdanningen legger stor vekt på praktisk utvikling av datasystemer. Studentene vil lære å programmere, konstruere, drifte, og vedlikeholde programvare til en rekke systemer. Dette kan være systemer som mobiltelefoner, datamaskiner, spill, simulering, kunstig og andre systemer.

Kveseth, Magne
Publisert: 14.08.20 11:10 Oppdatert: 14.08.20 11:49