Hvem blir UiTs nye lederspire?

I neste uke skal 40 studenter ved UiT konkurrere om å bli UiTs beste lederspire. Vinneren blir invitert til Agenda Nord-Norge.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 12.02.20 08:34 Oppdatert: 13.02.20 11:31

Start UiT arrangerer hvert år konkurransen Lederjakten. I 2018 var det Beatrice Bremnes som vant.
Start UiT arrangerer i år konkurransen Lederjakten for åttende gang. I 2018 var det Beatrice Bremnes som vant. Foto: Ørjan Mathillas

«Lederjakten», som er et av UiTs mest populære studentinitierte arrangement, går av stabelen for åttende gang 19. og 20. februar. Studentorganisasjonen Start UiT står bak arrangementet og har flere navn fra arbeids- og næringslivet i ryggen.

Les også: UiTs beste leder er kåret

Start UiT

Er en non-profit studentorganisasjon ved UiT Norges arktiske universitet som aktivt jobber for å fremme innovasjon, entreprenørskap og nyskapning. Start UiT ble etablert i 2011. I dag er Start UiT en av de mest etablerte studentorganisasjonene ved universitetet med 30–40 aktive medlemmer fra fem av sju fakulteter ved UiT.

40 studenter fra alle fakulteter ved UiT skal konkurrere om å bli UiTs beste lederspire. «Lederjakten» går over to dager, og fokuset er å skape engasjement og gi nyttig kunnskap for fremtidig ledelse. Alle deltakerne får mulighet, gjennom foredrag, caser og nettverksbygging, til å utforske sine lederegenskaper. De skal samarbeide i team og blir vurdert av erfarne fagpersoner og ledere fra ulike sektorer.

Konkurransen avsluttes med finale og bankett som er åpen for publikum.

UNN, UiT, SpareBank1 Nord-Norge, Remiks og Sjømat Norge er blant aktørene som er med på å skape realistiske caseoppgaver som gir kunnskap og erfaring om forskjellige aspekter av hva det vil si å være en leder.

– Fremtidsrettet og fremoverlent initiativ

Prosjektgruppen har fått god hjelp fra fagfolk ved UiT underveis i planleggingen, og vil være en del av juryen som vurderer deltakerne.

– Vi lever i ei tid der nordnorsk arbeids- og næringsliv er «all-time high» med stor etterspørsel etter kompetente medarbeidere og ledere. «Lederjakten» er et av de mest fremtidsrettede og fremoverlente initiativ fra ungdom nordpå i vår tid, sier Kjell Arne Røvik, som er professor i statsvitenskap ved UiT.

Kjell Arne Røvik er professor i statsvitenskap ved UiT.
Kjell Arne Røvik er professor i statsvitenskap ved UiT. Foto: Stig Brøndbo

– Av og til hører man at ledelse er noe private bedrifter holder seg med, mens man i offentlig sektor har administratorer. Det er selvsagt en stor misforståelse. I vår tid forlanges det ledelse og lederferdigheter i absolutt alle typer organisasjoner;  i privat sektor, såvel som i offentlig sektor og i «tredje» sektor, altså interesseorganisasjoner. I de fleste vestlige land er det de siste 10–15 årene satset omtrent like sterkt på ledelse i offentlige som i private virksomheter, legger han til.

Rekordmange forskjellige studieretninger

– Lederjakten er en fantastisk mulighet for studenter til å utforske ledelse, forteller prosjektleder Kristine Lysö Mikkelsen.

Hun er selv student innenfor organisasjon og ledelse, og er med i Start UiT. Sammen med resten av prosjektgruppen har hun arbeidet med «Lederjakten» siden september 2019.

– Mange av deltakerne har ikke tidligere ledererfaring, så Lederjakten er for mange et første møte med ledelse. I tillegg til å utfordre seg selv, er dette et arrangement hvor studenter på tvers av studieretninger får muligheter for å bli kjent. Allerede halvveis i søknadsprosessen har vi fått rekordmange forskjellige studieretninger som poengterer at ledelse er relevant for alle sektorer, sier Mikkelsen.

Inviteres til Agenda Nord-Norge

Vinneren av Lederjakten 2020 kan ikke bare smykke seg med tittelen «UiTs beste leder». De blir også invitert til å delta på Agenda Nord-Norge sammen med én av arrangementets hovedsamarbeidspartnere, SpareBank1 Nord-Norge.

– Lederjakten er en fantastisk arena for de som ønsker å bygge en karriere innenfor ledelse til å teste ut hvordan de fungerer i ulike settinger som leder, sier banksjef Lars Nymo Trulsen.

– I de årene vi har vært med på dette så har vi alltid hatt case fra hverdagen som kandidatene har fått bryne seg på, alt fra rekruttering og lønnssamtaler til hvordan vi skal skille oss ut i markedet. Innspillene som vi har fått i casene har vært gull verdt for oss inn i hverdagen, både i vårt lederskap og som bank. Agenda Nord-Norge er stedet hvor beslutningstakere og meningsbærere i Nord-Norge møtes for å stake ut kursen videre for landsdelen, og det er en utrolig spennende og lærerik arena å få delta på. Så denne premien kommer vinneren til å elske, legger Nymo Trulsen til.

Banketten til Lederjakten 2020 holdes på Radisson Blu Hotel Tromsø torsdag 20. februar. Les mer om arrangementet og kjøp billetter her!

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 12.02.20 08:34 Oppdatert: 13.02.20 11:31