UiT-studenter på vei til himmels

Julaften kom tidlig for satellittingeniørstudentene ved UiT i Narvik. Den europeiske romfartsorganisasjonen (ESA) har nå plukket ut prosjektet deres til en rakettoppskyting fra Esrange i Kiruna i 2021.

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 09.12.19 15:30 Oppdatert: 10.12.19 08:31

Glade studenter ved UiT campus Narvik
Så glad blir du når Den europeiske romfartsorganisasjonen sier ja til prosjektet ditt. Nå venter knallhardt arbeid for satellittingeniørstudentene fra UiT i Narvik.
– Dette er veldig stort! Det er kun andre gang et norsk studentteam er plukket ut til å få være med i dette ESA-programmet, sier Silje Hebnes, student og talsperson for UiT-studentene, som omfatter satellittingeniør- samt elektronikkstudenter i Narvik.

Presenterte partikkelteleskop

I slutten av november var en delegasjon fra Narvik på plass ved ESAs teknologisenter i Nederland for å presentere eksperimentet sitt. Der møtte de et ekspertpanel bestående av 12 vitenskapsmenn og ingeniører fra ESA og organisasjonens partnere.

Dette er European Space Agency

– Vi jobber med et partikkelteleskop som skal måle gammastråler i atmosfæren, forteller Hebnes. Og RaPTeX – eller Radiologic Particle Telescope eXperiment – som prosjektet heter, slo gjennom blant de europeiske romfartsekspertene.

I alt 77 universitetsstudenter fra 13 europeiske lag konkurrerte om å få plass enten i ESAs ballongprosjekt eller, som i Narvik-studentenes tilfelle, rakettprosjektet.

– Er litt prestisje

– Det er klart det er litt prestisje i dette. Vi konkurrerte mot lag fra blant annet Sverige, Italia, Portugal, Frankrike og Tyskland, forteller Hebnes. I tillegg til å få presentere prosjektet sitt, fikk deltagerne under oppholdet i Nederland også tilbud om interaktive treningsøkter på områder som hvordan dokumentere et romprosjekt, prosjektplanlegging og risikostyring.

Dette er satellitteknologi-studiet

Tommelen opp fra ESA betyr imidlertid ikke at studentene nå kan surfe inn en tur ut ytterst i atmosfæren. Så langt er det kun et foreløpig utkast av partikkelteleskopet som har vært presentert. Nå skal det hele utvikles til et mer fullverdig produkt som skal legges fram under det som blir beskrevet som en intensiv treningsuke for prosjektdeltagerne. Den finner sted ved Esrange utenfor Kiruna mellom 10. og 14. februar 2020.

Selve rakettoppskytingen er planlagt til april 2021. Da skal et fullt fungerende teleskop Made In UiT være på plass som nyttelast i raketten.

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 09.12.19 15:30 Oppdatert: 10.12.19 08:31