FF Kronprins Haakon døpt: – En merkedag for forskningen

Det var mange stolte og glade ansikter å se da FF Kronprins Haakon ble døpt. Aller mest stolt var kanskje kronprins Haakon som kunne se sin egen datter døpe et forskningsskip oppkalt etter han.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 17.11.18 16:23 Oppdatert: 22.11.18 09:54

– Jeg døper deg Kronprins Haakon. Mått hell og lykke følge deg, ditt mannskap og alle ombord på alle oppdrag i nord og sør, sa prinsesse Ingrid Alexandra i det hun døpte skipet med en en iskjerneprøve fra Arktis. Foto: Jørn Berger-Nyvoll

Se video av dåpen her!

Det var prinsesse Ingrid Alexandra (14) som fikk det ærefulle oppdraget med å døpe Norges nye polarstolthet – forskningsskipet Kronprins Haakon. Med en iskjerneprøve fra Arktis døpte hun skipet i Tromsø lørdag 17. november.

– Jeg interesserer meg veldig for havet, og derfor hadde jeg veldig lyst til å gjøre dette oppdraget, sa prinsesse Ingrid Alexandra i sitt intervju med NRK, etter dåpen var foretatt.

– Det er utrolig hyggelig å kunne gjøre et slikt oppdrag sammen. Og jeg blir jo veldig stolt av henne!, sa kronprins Haakon til UiT, etter at de to sammen hadde fått en omvisning ombord på skipet.

Rektor Anne Husebekk holdt en kort tale til gjestene i dåpen om hva UiT skal benytte FF Kronprins Haakon til. Foto: Jørn Berger-Nyvoll

– Et fantastisk godt verktøy

UiTs forskningsmiljøer blir største bruker av det nye forskningsfartøyet, mens Norsk Polarinstitutt er eier og Havforskningsinstituttet (HI) skal drifte det.

­ – Dette er uten tvil en stor merkedag for forskning, ja, en historisk dag. Med dette skipet har vi fått et fantastisk godt verktøy for å drive god forskning på klimaendringer. Vi vet at unge mennesker frykter klimaendringene mer enn krig, og det må vi ta på stort alvor. Med FF Kronprins Haakon skal vi blant annet forske på det levende Barentshavet og områder knyttet til rom og jord, reiseliv, fiske og akvakultur, marin bioprospektering og olje og gass, forteller rektor ved UiT, Anne Husebekk.

Norges to tronfølgere på oppdrag sammen: Prinsesse Ingrid Alexandra og Kronprins Haakon går ombord i FF Kronprins Haakon for å ta skipet nærmere i øyesyn. Foto: Randi Solhaug

”Arven etter Nansen” er et av de store prosjektene som kommer til å benytte skipet i sin forskning på fysisk og menneskelig påvirkning av Barentshavet. Rektor håper blant annet også at skipet skal bidra til at man finner nye medisiner fra havet gjennom bioprospektering. For eksempel medisiner mot kreft og medisiner med antibakterielle egenskaper.

– Båten blir også en plattform for internasjonalt samarbeid, og flere aktører har gitt uttrykk for at de ønsker å benytte seg av båtens verktøy. En annen av UiTs oppgaver er dessuten å utdanne neste generasjon forskere, og den biten blir svært godt ivaretatt med dette skipet, legger Husebekk til.

­– ”James Bond”-båt i forskningens tjeneste

Forsknings- og høyere utdanningsminister har høye forventinger til hva forskningsskipet skal være med å frambringe av viktig kunnskap:

­– Dette er jo en ”James Bond”-båt i forskningens tjeneste. Den har blant annet en ubåt som kan dykke 6000 meter ned i dypet, den har en luke i bunn som kan åpnes for å slippe ut utstyr, samt 14 laboratorier. Det er helt unikt utstyr som UiT, som blir skipets største bruker, kan benytte til forskning. Alt ligger dermed til rette for viktige vitenskapelige funn i havet. Vi vet jo at forskning har gjort et stort hopp når et nytt skip tas i bruk, så jeg kan nesten ikke vente med å se hvilke resultater dette skal gi, sa en oppglødd minister etter dåpen.

Se også: Forskningsskipet Kronprins Haakon kom hjem til Tromsø

Solhaug, Randi Merete