Andreas danket ut resten av Europa med sin artikkel om kunstig intelligens

- Morsomt og overraskende, sier Andreas Dyrøy Jansson (25) etter at artikkelen hans om kunstig intelligens ble belønnet med Best Paper Awards under International Conference on Smart Systems and Technologies i Kroatia nylig.

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 18.10.18 00:00 Oppdatert: 18.10.18 09:22
Narvik

Andreas Dyrøy Jansson fikk Best Paper Award for sin artikkel om bruk av kunstig intelligens for kreative designoppgaver. Artikkelen beskriver et arbeid han gjennomførte for sin mastergrad ved IVT-fakultetets Institutt for datateknologi og beregningsorienterte ingeniørfag ved UiT i Narvik.

Andreas Dyrøy Janssons artikkel beskriver et arbeid han gjennomførte for sin mastergrad ved IVT-fakultetets Institutt for datateknologi og beregningsorienterte ingeniørfag ved UiT i Narvik.

- Streng vurdering

Den prisbelønnede artikkelen har tittelen “Genetic Algorithm for Adaptable Design using Crowdsourced Learning as Fitness Measure”, og ble publisert ved International Conference of Smart Systems and Technologies (SST 2018) som arrangeres av IEEE (The Institute of Electrical and Electronics Engineers). Årets utgave av konferansen ble arrangert i Kroatia.

Konferansen har en streng fagfelle-vurdering og nåløyet har vært trangt for å få artikkelen publisert, påpeker Andreas sin veileder ved UiT, professor Bernt A. Bremdal. Han er derfor strålende fornøyd med resultatet:
- Det er sjeldent at jeg har sett så bra vurderinger for en artikkel. Internasjonale fagfellevurderinger av den typen som Andreas’ artikkel har vært gjenstand for er viktig og gir oss et signal om hvor vår forskning og utdanning ved UiT står i forhold til resten av verden. Det denne artikkelen oppnådde var særdeles bra og moro å lese, og at den skulle nå til topps som konferansens beste i sin kategori var en svært hyggelig overraskelse.

- Morsomt og overraskende

Hovedpersonen selv beskriver opplevelsen der han konkurrerte med deltakere med doktorgrader og professorater som "ganske greit".
- Vi var om lag 40 personer fra en rekke europeiske land som presenterte våre forskjellige tema. At mitt arbeid ble belønnet med prisen "Best Paper Award" var jo både morsomt og overraskende, sier Andreas. Han medgir at han var litt nervøs, men sier: - Jeg har jobbet mye med dette og kjenner stoffet godt. Jeg fikk veldig gode tilbakemeldinger på artikkelen min fra konferansearrangørene og gode spørsmål i etterkant av presentasjonen. Det var tydelig at de likte det.

- Banebrytende arbeid

Ifølge Bremdal er Dyrøy Janssons arbeid banebrytende - og det av to grunner.  For det første viser den hvordan en datamaskin ved hjelp av såkalte genetiske algoritmer kan utføre kreativt arbeid som vanligvis bare har vært utført av mennesker. I tillegg viser Dyrøy Janssons forskning hvordan en datamaskin kan lære seg den dominerende «smak og behag» blant folk og dermed tilpasse et design deretter. Faktisk kan datamaskinen lære seg å eksperimentere med design slik at den kan være i forkant av utviklingen og dermed også bestemme hva som vil være fremtidens «fashion».
Andreas Dyrøy Jansson valgte å bruke webdesign som utgangspunkt for sitt arbeide.

Men metoden har anvendelser langt utenfor dette, påpeker professor Bremdal:
- «Tilnærmingen vil kunne brukes i utvikling av nye arkitektoniske uttrykk, innenfor klesdesign så vel som produktdesign. Dette fortsetter vi å arbeide med sammen med andre studenter. Det vil også være mulig å videreutvikle metoden for å lære opp datamaskinen til å komponere ny populærmusikk.

Andreas Dyrøy Jansson oppnådde beste karakter på sin hovedoppgave for MSc-graden på samme tematikk i 2017.  Den prisbelønte artikkelen bygger på denne hovedoppgaven. Dyrøy Jansson arbeider i dag med utvikling av webbaserte roboter for Narvik kommune og har som mål å fortsette på en doktorgrad ved UiT.

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 18.10.18 00:00 Oppdatert: 18.10.18 09:22