10 års seilas i havrett

Det juridiske fakultet feiret onsdag at deres internasjonale mastergrad i havrett (LL.M) er 10 år.
Moe, Trude Haugseth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Trude Haugseth Moe
Publisert: 05.10.18 00:00 Oppdatert: 05.10.18 11:03

Noen av alumnene og dagens LLM-studenter i havrett: fra v.: John Erik Lahr og  Dorottya Bognár-Lahr (med felles "LLM-baby!") , Gunnar Sander, Ynvild Vollen Steiro, Maria das Neves, Philipp Nickels, Theresa Kändler, Natalia Ermolina, Hilde Woker, Gergana Stoeva, Fatema Lookmanjee, Benedicte Sveinsson, Mie Holmås, Marvin Schwope, Eli Marie Smedsrud, Alex Rufibach, Floriana Pancheva, Nahikari Ajubita, Anita Rayegani og Barbora Houbova. Foto: Trude Haugseth Moe

– Det er nå 10 år siden skipet kastet loss og startet sin ferd. Fakultetet er veldig stolt av LLM'en i havrett, sa prodekan for utdanning ved Det juridiske fakultet, Magne Frostad, i sin tale under markeringen av 10-årsjubileet i Aud 2 onsdag.

Voldsomme fordeler

Han mente studentene på programmet er heldige.

– De kan nyte voldsomme fordeler av at fakultetet har KG Jebsen senter for havrett knyttet til seg. Antallet dyktige forskere de får møte og får undervisning av, er enorm. Det gjelder både ansatte ved senteret, og mange internasjonale anerkjente forskere og professorer innen havrett som jevnlig gjester senteret, sa Frostad.

Ble hedret

Hedret som ildsjeler for å starte opp masteren: Prof. Tore Henriksen, studiesjef Kjersti Dahle og prof. Erik Molenaar. Foto: T. H. Moe

Fakultetet ønsket å hedre noen av de som hadde arbeidet for å få i gang masteren, og trakk spesielt fram professor Tore Henriksen, professor Erik Molenaar og studiesjef Kjersti Dahle. Disse ble hedret med en oppmerksomhet og applaus fra salen.

Har vokst

Det første kullet som tok mastergraden i havrett – eller Master in Laws (LL.M) in Law of the Sea, som er det offisielle navnet på den internasjonale masteren- i 2008, var på fem personer.

I år er det 16 studenter på LLM-kullet. Ikke medregnet fjorårets studenter – som fortsatt venter på sensur– har 79 personer fullført LLM-programmet.

Førstemann ut

Gunnar Sander var på det første kullet som tok LLM’en i havrett.

– Jeg lærte en masse der, sier Sander.

Han hadde bakgrunn som sivilingeniør, men ønsket å få en mer tverrfaglig kompetanse.

– Jeg tok med meg kunnskapen inn i jobben min på Polarinstituttet.  Nå har jeg begynt på en doktorgrad på Norges fiskerihøyskole, og da bruker jeg artikkelen jeg skrev på LLM’en – så kunnskapen er med meg, forteller Sander.

Primus motor

Mingling: Et hundretalls mennesker fikk med seg markeringen og mottakelsen av LLM'en i Solhallen onsdag. Foto: T.H.Moe.

Tore Henriksen, i dag leder for KG Jebsen- senter for havrett, var primus motor for å starte opp studietilbudet.

– Jeg begynte å jobbe med det i 2006, sammen med Aage Thor Falkanger og daværende dekan Hege Brækhus, som støttet opp under idéen. Temaet havrett var «i tida» og det var også viktig å finne måter å tiltrekke seg utenlandske studenter på. Det var mye arbeid med å få masterprogrammet godkjent, på grunn av at den er en 1, 5-årig master, ikke 2-årig, som departementet er vant til, forteller Henriksen.

Han sier det har vært en lang ferd, men de siste to-tre årene har det vært økt pågang blant studenter som ønsker å ta masteren. Nå har også flere norske begynt å søke seg til studiet.

Noern av de ansatte ved Det juridiske fakultet som deltok i markeringen av LLM'en: Fra v. Ingvild Jakobsen, Christin Skjervold, Nigel Banks, Irene Dahl, Kjersti Dahle og Line M. Skarvik.  Foto: T. H. Moe

Internasjonalt

Cirka 20-25 prosent av studentene som har tatt LLM’en har vært norske; resten har vært utenlandske studenter.

Studentene har vært fra til nå 29 forskjellige land, derav for eksempel Australia, USA, Russland, Canada,  Kina, Kamerun, Nigeria, Nepal, Pakistan, samt mange europeiske land, opplyser administrativt ansvarlig for studieprogrammet, Line Merete Skarvik.

Fått jobber i departement og domstoler

Hva har studentene endt opp med å jobbe som?

– Mange har fått internships i Den internasjonale havrettsdomstolen og i FNs avdeling for hav og havrett. Noen jobber i ulike stillinger i utenriksdepartementet, fiskeridepartementet og miljø-departement eller direktorat. Vi har også tidligere studenter som er blitt advokater i bedrifter og selskaper som jobber med marine temaer og i frivillige organisasjoner. Og så har vi alumni som har blitt akademikere og forskere, og noen av disse er i dag lærere og driver programmet, smiler Maria M. das Neves, som selv er LLM-alumn,  og i dag har det faglige ansvaret for LLM’en.

– Da gjenstår bare å si, full damp forover og «bon voyage» videre på sjøreisa, avsluttet prodekan Magne Frostad 10-års- markeringa.

Moe, Trude Haugseth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder