Labyrinten ble finere enn tenkt

Kunstneren bak den velkjente Labyrinten på Universitetsplassen, Guttorm Guttormsgaard, gjestet fredagens Kunstlunsj.

Henriksen, Lise Lotte
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Lise Lotte Henriksen
Publisert: 28.09.18 00:00 Oppdatert: 13.12.18 13:22

Labyrinten er blitt et felles samlingsted ved UiT. Foto: KORO

Kunstlunsjen startet med visning av NRK-filmen om Labyrinten. Den fascinerende filmen kan du se her.

– Jeg blir stolt og rørt når jeg ser den filmen, sier Guttorm Guttormsgaard.

Ellen Marie Fodstad (KORO) og Guttorm Guttormsgaard snakket om Labyrinten under fredagens kunstlunsj. Foto: Lise Lotte Henriksen

– Mye finere enn tenkt

Guttormsgaard deltok i en konkurranse for å få utforme Universitetsplassen. Ideen sier han kom umiddelbart.

– Det vakreste i Nord-Norge er når lavvannet kommer, og steinene titter opp fra vannflaten. Jeg har kjørt mye rundt her i nord og plukket steinene, og har hatt mange nydelige møter med menneskene her. Hver gang jeg har kommet hit har jeg alltid gravd litt dypere, forteller Guttormsgaard.

Kunstneren fylte nylig 80 år, og det har gått 25 år siden den berømte «Labyrinten» sto ferdig.

– Den ble mye finere enn jeg hadde tenkt. Jeg blir stolt når jeg ser den, sier en ydmyk Guttormsgaard.

– De viktigste er jo de gutta som lagde plassen, jeg har jo bare pekt på ting. Og kanskje hatt en idé, sier han.

I Labyrinten finner vi blant annet polert gatestein fra Masi og bassengkantstein fra Lødingen. Foto: Lise Lotte Henriksen

350 kunstverk

Guttorm Guttormsgaard. Foto: Lise Lotte Henriksen

Labyrinten er ett av 350 verk på UiT eid av KORO (Kunst i offentlig rom) – det universitetet med flest i Norge. I dag står kunstverket sterkt som et samlingsted for studenter, og andre, og en identitetsskaper for universitetet.

I tillegg er den sterkt forankret i nordnorsk kultur, natur og i en flere tusen år gammel samisk labyrintkultur. Teorien er at disse labyrintene skulle beskytte mot trusler utenfra.

– Det er det Labyrinten også skal gjøre. Det er ikke bare UiT som trenger denne beskyttelsen, men hele Norge, sier Guttormsgaard.

Ringte forsvarsministeren

På en av sine mange turer rundt i Nord-Norge fant Guttormsgaard en spesiell stor stein. Den var tung, og for å få fraktet den ringte han forsvarsministeren for å få hjelp. I filmen ser vi hvordan det så ut da Forsvarets landgangsfartøy hentet steinen fra fjæra.

– Kan man bare ringe forsvarsministeren og få hjelp til å hente en stein, spurte Ellen Marie Fodstad fra KORO.

– Det var vel en del medlidenhet med i bildet, sier Guttormsgaard og ler.

I verket finner man steiner fra hele Nord-Norge, blant annet en fra ytterst på Rebbenesøya, bassengkantstein fra Lødingen og en polert grønn gatestein fra Masi. I tillegg har bunnen av fontenen i midten lys som representerer stjernehimmelen. Vannet blir også varmet opp sånn at det ikke fryser på vinteren, og da kan man se frostrøyk fra midten av Labyrinten.

Labyrinten sett fra ovenfra. Foto: KORO

Henriksen, Lise Lotte