Arbeidslivsdagen – en dag for alle

Over 90 bedrifter var til stede ved arbeidslivsdagen. Var du der?
Strømsvold, Julie
Publisert: 13.09.18 22:15 Oppdatert: 14.09.18 11:13

Torsdag 13. september var årets arbeidslivsdag ved UiT. I år var det et tettpakket program, med presentasjoner fra både bedrifter og kommuner, og flere aktiviteter for studentene. Blant annet ble det holdt CV-kurs, intervjutrening, og Tromsø museum stilte opp med kamera for å ta profesjonelle portrettbilder.

Arbeidslivsdagen har aldri vært større. Foto: David Jensen

-          Det er gøy å se at arbeidslivsdagen har blitt større enn noensinne. Vi har aldri hatt så mange bedrifter, og alle er veldig interessert i studenter fra UiT. Studentene har også fortalt oss at de har hatt mye nytte av dagen, og ingenting er bedre enn det, sier Julie Høie Nygård fra senter for karriere og arbeidsliv.

At arbeidslivsdagen skal være til nytte for alle studentene, uansett hva de studerer og hvilket studieår de er på, er noe Nygård har jobbet hardt for. Dagen er både for studenter som ønsker å møte bedrifter for å bygge opp nettverket sitt, og for de studentene som ikke helt vet hva de vil jobbe med enda.

Både bedrifter og studenter er fornøyd

UiT studentene imponerte bedriftene som kom på besøk, og mange har funnet interessante kandidater. Spesielt

Ciber Experis sin stand hadde både hologram briller og hjernestyrt bilspill. Foto: David Jensen

bemanningsbyråene var fornøyd. Både kurs og stands har gått bra, og de håper de har klart å rekruttere flere studenter. Adecco forteller at de også fikk mange studenter inn til intervjutrening, hvor studentene satt en og en med intervjutrenere fra Adecco. Dette var noe flere studenter uttrykte at de likte spesielt godt.

-          Jeg har aldri vært på jobbintervju før, så det var fint å få trent seg litt. Spesielt med tanke på hvor nervøs bare øvinga gjorde meg, sier førsteårsstudent Cecilie Hansen og ler.

Lisbeth Kåberg, leder v. Adecco, gir råd til studenter på intervjutrening. Foto: Jørn Berger Nyvoll

Jeanette Aslaksen fra Adecco forteller at målet med intervjutreningen er at studentene skal lære seg hvordan de best skal presentere seg selv, og få sagt det de ønsker å få fram i en intervjusetting. De ser også mye på kroppsspråk.

I rommet rett ved siden av hold Manpower CV-kurs. Her fikk studentene tips om hva som burde inkluderes på en CV og hvordan den burde settes opp. Manpower sier videre at bemanningsbyråer er flott mulighet for studenter som ønsker å jobbe ved siden av studiene, og for de som snart er ferdige og vil komme fort ut i arbeidslivet.

Vinn tidenes lunsjavtale

For de som ønsker å bygge nettverket sitt enda mer, kan man søke om å delta på LunsjPrat. Dette er åpent for alle studenter på UiT. På denne lunsjen kan man bli kjent med fire representanter fra nordnorsk arbeids- og næringsliv, som vil gi råd om fremtidig karriere.

For å søke, send en epost til karriere@uit.no om hvorfor du bør bli valgt ut til å delta. Merk e-posten «lunsjprat». Maks 400 ord. Tre deltagere vil bli valgt ut. Finn mer informasjon i brosjyren for arbeidslivsdagen

Bilder fra dagen

Flere store bedrifter som DNB var til stede. Foto: David Jensen

Politiets sikkerhetstjeneste hadde både stand og bedriftspresentasjon. Foto: David Jensen