– Vi jobber sammen om dette

Ingen studentopprør på jusstudiet ved UiT om mulige begrensninger på gjentak av beståtte eksamener.
Moe, Trude Haugseth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Trude Haugseth Moe
Publisert: 28.05.18 00:00 Oppdatert: 28.05.18 12:48
Tromsø

– Vi jobber i lag mot karakterpress og høyt omfang av gjentak av eksamener, sier studenter og ansatte ved Det juridiske fakultet på UiT. Fra v. studierådgiver Kristin J. Bye, student Sofie Foshaug, dekan Lena Bendiksen, student Patrick Oware, student Ivanna F. Ulriksen og studiesjef Kjersti Dahle. Foto: Trude Haugseth Moe

De siste ukene har det vært skrevet i nasjonale medier om jusstudenter som gjør opprør mot at universitetene vil begrense mulighetene til gjentak av beståtte eksamener. Studentene ved Det juridiske fakultet ved UiT ser ingen grunn til å lage oppstyr rundt saken.

– Ikke bekymret

– Vi er vant til å bli inkludert av ledelsen på fakultetet, og er ikke bekymret for at endringer skal skje over hodet på oss, sier studentene Patrick Oware, Sofie Foshaug og Ivanna Frostad Ulriksen.

De hadde nylig et møte med dekan Lena Bendiksen, studiesjef Kjersti Dahle og studierådgiver Kristin Johanne Bye ved Det juridiske fakultetet om temaet.

Rektorer bekymret for gjentak

Bakgrunnen for møtet er et felles brev de tre juridiske fakultetene i Norge har mottatt fra rektorene ved UiO, UiB og UiT. I brevet uttrykkes bekymring for et høyt omfang av gjentak av allerede beståtte eksamener, og de tre fakultetene bes om å gjennomgå eksamensordningene sine.

Studiedekanene ved de tre juridiske fakultetene sendte i sin tur et svarbrev til rektorene der de uttrykker at de deler rektorenes bekymring, og at de har som ambisjon å redusere antall gjentak av eksamener og at studentene i størst mulig grad gjennomfører studiet på normert tid.

Har skapt reaksjoner

Ifølge media har disse signalene skapt reaksjoner fra jusstudentene i Oslo, der flere hundre studenter blant annet har skrevet under på et åpent brev til ledelsen der de protesterer mot forslaget om å redusere gjentakskvoten på eksamen.

Jusstudentene i Tromsø deler ikke helt den samme bekymringen.

– Det er klart at vi ønsker å ha muligheten til gjentak av en eksamen som vi er misfornøyd med. Vi har et krevende studie, og det må være rom for gjentak når det stilles såpass høye krav til karakterer i arbeidslivet. Tromsømodellen skiller seg fra Oslo i og med at vi har en annen eksamensordning, og vi har allerede en «emnesperre». Fremover stoler vi på at vi blir inkludert i prosessen med å finne løsninger på problemet, sier Sofie Foshaug som også er studentrepresentant i Fakultetsstyret.

Skjer ingenting uten studentene

Dekan Lena Bendiksen var da også tydelig i møte med studentene.

– Det kommer ikke til å skje noe som helst uten at dere studenter er involvert og godt informert. Vi vil ikke forhaste oss. Det kommer ingen vedtak på endringer hos oss før sommeren. Dette vil være en løpende prosess, sier Bendiksen.

Dekanen sier at hun anerkjenner at det er høye tall for gjentak og at de vet at det eksisterer et karakterpress.

– Vi har en jobb å gjøre, men den jobben skal vi gjøre sammen med dere, sier Bendiksen.

Hun underrettet om at fakultetet kommer til å samarbeide med de juridiske fakultetene i Oslo og Bergen, og at de på UiT må finne lokale løsninger i tillegg.

– Og da trenger vi å høre hva dere studenter tenker og mener. La oss delta hvis dere skal ha allmøte om dette, inviterer dekanen seg selv, og legger til:

– Det er bra at vi er uenige, det er bra at dere sier deres ærlige mening. Vi har en jobb å gjøre, og slik pusher vi hverandre.

Feil kunnskap om karakterer

De ansatte ved fakultetet understreket også at det fins en del feil kunnskap blant studentene om hvor gode karakterer de egentlig trenger og hva gjennomsnittet er.

For hvis du er jusstudent og tror at «alle andre» har bare A’er og B’er så stemmer ikke det.

– Snittkarakteren på studiet er en svak C. Og de aller fleste studentene er i jobb kort tid etter de er ferdig med studiet, forteller studierådgiver Kristin Johanne Bye.

Ifølge Kandidatundersøkelsen i 2017 var 77 prosent av UiTs jusstudenter i jobb tre måneder etter endt utdanning, og 90 prosent hadde fått jobb 4- 6 måneder etterpå.

Mer enn karakterer bør vektlegges av arbeidsgivere

– Likevel forsvinner ikke karakterpresset, når fokuset hele tiden rettes mot karakterer. Kanskje bør arbeidsgiverne, fakultetene og studentene ha et større fokus på eksempelvis personlig egnethet, erfaring osv. Det er så mye mer enn karakterer som er med på å avgjøre om du vil gjøre en god jobb etter endt utdannelse, mener Patrick Oware, som er leder for Juridisk Studentutvalg i Tromsø.

Dekan Bendiksen er enig i at arbeidsgiverne også må ta ansvar og sier at de tre juridiske fakultetene ønsker dialog med dem.

Studentene uttrykte på møtet ellers at de var takknemlige for at ledelsen på fakultetet støttet deres kampanje Jusspust, som satte fokus på negativt karakterpress, noen uker tilbake. Da møtte dekanen og flere ansatte opp på standen for å vise sin støtte og bære kampanjens t-skjorter.

Vi jobber i lag

– Vi tar hele saken om høyt omfang av gjentak av eksamen på høyeste alvor. Dette handler om mange ting, både karakterpress og for høy ressursbruk i forbindelse med gjentak av eksamener, sier dekanen.

– Men vi jobber i lag om dette, konkluderer både dekanen og studentene.

Moe, Trude Haugseth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder