Viktig å tenke sirkumpolart

– UiT og universitetet i Anchorage er arktiske universitet. Derfor er Alaska viktig for oss, sier UiT-rektor Anne Husebekk. Denne uka besøker hun Tromsøs vennskapsby Anchorage for å diskutere forskningssamarbeid og utveksling av studenter.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 23.04.18 00:00 Oppdatert: 25.04.18 19:56

Astrid Brokke (t.v.), Ida-Elise Asplund, Natalia Kononova og Wenche Jakobsen er blant de som reiser til Alaska fra UiT denne uka. Foto: Karine Nigar Aarskog

En delegasjon på 11 personer fra UiT Norges arktiske universitet og Tromsø Museum – Universitetsmuseet besøker denne uka byen Anchorage i staten Alaska helt nord i USA. På programmet står møter med blant andre University of Alaska Anchorage (UAA).

– Vi har hatt et langt samarbeid med universitetene i Fairbanks og Anchorage, og Alaska er viktig for oss spesielt på grunn av det sirkumpolare, sier rektor ved UiT, Anne Husebekk.

I 2015 inngikk UiT en såkalt MOU – en samarbeidsavtale – med UAA, som skal følges opp på et møte tirsdag.

– Vi ønsker økt studentutveksling mellom UiT og Alaska. Derfor er det med to studenter fra Studentparlamentet på reisen, som skal drive med rekrutteringsarbeid når de kommer tilbake. Vi ønsker en betydelig økning av studenter fra UiT som reiser ut, ikke bare til Alaska, men generelt, sier prorektor for utdanning ved UiT, Wenche Jakobsen.

Se våre utvekslingsavtaler her!

Ida-Elise Asplund er leder for Studentparlamentet ved UiT.
Ida-Elise Asplund er leder for Studentparlamentet ved UiT. Foto: Karine Nigar Aarskog

En av studentene som er med er leder av Studentparlamentet, Ida-Elise Asplund.

– Jeg er med for å finne ut hvordan det er å være student i Anchorage og hvilke fritidsaktiviteter som tilbys, både på universitetet og utenfor. Hvordan blir utvekslingsstudenter tatt imot? Og hvilke fagkombinasjoner kan man ta? Interessen for USA og Alaska er stor, men vi må gjøre tilbudene bedre kjent på UiT, sier Asplund.

North to North

Utvekslingen mellom UiT og universitetet i Anchorage blir organisert gjennom North to North, som er Uarctic  sitt utvekslingsprogram. Ifølge seniorrådgiver i internasjonale studiesaker, Astrid Brokke, er det en målsetting for UiT å systematisere internasjonaliseringsabeidet bedre.

– Vi jobber for å få en tettere sammenheng mellom det faglige samarbeidet som finnes og studentutvekslingen. På denne reisen skal vi bli bedre kjent og styrke forbindelsen til University of Alaska Anchorage, sier Brokke.

Relevant forskning ved UiT

Representantene fra UiT skal også ha møter med flere utvalg og råd for forskning i Alaska, for å diskutere mulig samarbeid innenfor arktisk forskning. Da med et særlig fokus på tre store forskningsprosjekt som UiT leder; Arven etter Nansen, COAT og ArcticSize.

– Vi har mange av de samme utfordringene og mulighetene som Anchorage, som også er vennskapsby til Tromsø. Noe av det som kommer til å være tema mens vi er her, er hvilke konsekvenser klimaendringene gir for små lokalsamfunn i Arktis. Her kan kanskje noe av forskningen ved UiT bidra med gode løsninger, sier Husebekk.

Hun viser til det nye senteret for fornybar energi ved UiT, ARC, som forsker på hvordan ny teknologi kan gi mer miljøvennlige og bærekraftige energiløsninger. Leder for senteret, Yngve Birkelund, er også med til Alaska.

Ser også mot øst

Anne Husebekk (t.h.) sammen med rektor ved NArFU, Elena Kudryashova, under utnevnelsen av æresdoktoratet i november i fjor. Foto: Karine Nigar Aarskog

UiT ser imidlertid ikke bare mot Alaska og USA når det gjelder samarbeid om forskning og studentutveksling i nord. I år er det 25 år siden oppstarten av et samarbeid mellom UiT og de to universitetene Northern (Arctic) Federal University (NArFU) og Northern State Medical University (NSMU) i Arkhangelsk i Russland.

Anne Husebekk ble i fjor utnevnt til æresdoktor ved begge universitetene, mye på grunn av sitt bidrag til å styrke dette samarbeidet.

– Vi har hatt en nær relasjon til UiT siden 1993, og da Anne Husebekk ble rektor, utviklet vi et nytt stadium av vår relasjon og ble såkalte tvillinguniversiteter, sa professor og rektor ved NArFU, Elena Kudryashova i forbindelse med utnevnelsen.

Les også: Godt samarbeid kronet med æresdoktorat

North by north

Denne uka går også forskningsfestivalen North by North av stabelen i Anchorage, der flere av representantene fra UiT skal holde innlegg og delta i debatter. Festivalen setter søkelyset på utfordringer, muligheter og bærekraft i nord blant annet gjennom innovasjon. Her møtes innovatører fra Alaska og andre arktiske regioner for å utveksle kunnskap og diskutere samarbeid om sirkumpolare utfordringer.

«Gjennom kunnskap, forvaltning, næringsliv, design, film, musikk, litteratur og kunst feirer vi nord», skriver festivalen på sine nettsider.

Les også: Polarnatt i Alaska

I tillegg til delegasjonen fra UiT deltar også Tromsøs ordfører Kristin Røymo og representanter fra den internasjonale konferansen Arctic Frontiers og Nordnorsk kunstmuseum på festivalen.

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 23.04.18 00:00 Oppdatert: 25.04.18 19:56