NAROM arrangerer lærerkurs

Spennende lærerkurs i astronomi, jordobservasjon og polarhimmelen
Iversen, Julianne
Publisert: 12.04.18 00:00 Oppdatert: 12.04.18 12:53

Videreutdanningskurs: Under polarhimmelen (10 studiepoeng)

Gjennom dette kurset vil du som kursdeltaker lære deg å benytte forskjellige bakkebaserte data og satellittdata for å studere sol aktiviteten. Sentralt i undervisningen finner man introduksjon til Nordic ESERO sin egen «Romkoffert» som er en samling instrumenter tilrettelagt for bruk i klasserommet for observasjoner av sola, romværet og stråling i omgivelsene. I etterkant av kurset vil man kunne låne denne «Romkofferten» gratis av Nordic ESERO til bruk i egen undervisning. Temaer for kurset er blant annet: overvåking av solaktivitet, romvær, sola og nordlys, instrumentering og observasjoner, forskning knyttet til romvær. Samtlige tema er knyttet opp mot læreplanmål i skolen.

Videreutdanningskurs: Astronomi (10 studiepoeng)

Oppdag underverkene på himmelen ved å observere den med teleskop og kikkert: en guidet tur under polarhimmelen gjennom nordlys, planeter, stjerner, stjernebilder og galakser. Lær og ta i bruk ved hjelp av fjernstyring, teleskoper plassert i Australia, USA og Spania, for å lage fargebilder av blant annet stjerner og galakser og studere deres grunnleggende egenskaper. Du vil også lære hvordan du som lærer kan bruke fjernstyring av teleskop på din skole. På kurset får vi tilgang til et profesjonelt teleskop i Teide observatorium i Spania, der vi kan lete etter eksoplaneter. Bli med oss på en reise inn i vitenskapen, dann deg kunnskap om og opplev skjønnheten i universet, ved bruk av observasjoner. Mange av øvelsene som du lærer om på kurset vil du kunne ta direkte i bruk også ved egen skole.

Dagskurs i Jordobservasjon

«Flere øyne på himmelen» flyr rundt jorden, og kontrollerer nøye egenskapene til planeten vår. Dette er satellitter spesialisert på mange ting, og flere har i oppgave å overvåke «helsen til hjemmet vårt». Klima, klimaendringer, miljø og bærekraftig utvikling er viktige og aktuelle fag, og hvor satellitter gir oss verdifull innsikt. Jærmuseet arrangerer i samarbeid med NAROM og Nordic ESERO et lærerkurs innen Jordobservasjon og gir samtidig tips om hvordan dette temaet kan tas i bruk i klasserommet.

Iversen, Julianne
Publisert: 12.04.18 00:00 Oppdatert: 12.04.18 12:53