50 forskere på turné

Mandag startet universitetet forskerturneen "50 år – 50 forskere – 50 skoler", der hensikten er å formidle forskning til elever som snart skal ta et valg for livet.
Fangel, Lena Glosemeyer
Publisert: 12.04.18 09:55 Oppdatert: 26.04.18 08:27

Forskerturne: Stipendiat Merete Storflor var første forsker ut på turné. Foto: Jørn Berger Nyvoll

– Hvordan får man kolerabakterien i seg? Hvorfor mister man væske? Hva kan du bli hvis du studerer biologi? Gjør dere mange forsøk?

Spørsmålene kom som perler på snor til Merete Storflor, universitetets aller første forsker på turné. Turen gikk til Tromsdalen videregående skole i Tromsø, der stipendiaten ved institutt for farmasi holdt foredrag til biologielever i 2. og 3. klasse, om "Bakteriell tilpasning" og Vibrio Cholerae, bakterien som forårsaker kolera.

"50 år – 50 forskere"
Forskerturneen «50 år – 50 forskere – 50 skoler» arrangeres i forbindelse med at UiT Norges arktiske universitet i år feirer 50-årsjubileum. I jubileumsåret ønsker vi å synliggjøre den drivkraften UiT Norges arktiske universitet er, og forskerturneen er et ledd i arbeidet med å formidle noe av den forskningen som pågår. Turneen involverer et bredt spekter av forskere fra flere av våre forskningsmiljøer.

For Merete Storflor var det naturlig å delta i forskerturneen:

– Først og fremst fordi det er gøy å formidle vitenskap, men også fordi jeg ønsker å vise frem molekylærbiologi, et fagområde man ikke hører så mye om.

Vekke nysgjerrigheten
Vi håper også at turneen kan gi inspirasjon til skoleelever som står på terskelen til å ta et studievalg, og kanskje vekke nysgjerrigheten hos unge forskerspirer. Akkurat dette er en av grunnene til at Storflor deltar.

– Jeg håper å kunne gi elevene litt veiledning. Jeg opplevde selv at jeg ikke fikk så mange råd da jeg skulle velge studieretning, sier Storflor.

Forskerturné Merete Storflor
Interesserte elever: Elevene (f.v.) Yngve Skulbru (17), Abelone Irgens (17), Thea Solem (18) og Oskar Bredrup (17) syntes det var interessant å få et biologiforedrag fra en forsker fra universitetet. Foto: Jørn Berger Nyvoll

Det siste fikk hun anledning til etter foredraget sitt. 2. klassingene Yngve Skulbru (17), Oskar Bredrup (17), Thea Solem (18) og Abelone Irgens (17) stilte mange spørsmål både om kolerabakterien og om biologi som fagretning.

– Om man studerer biologi, finnes et hav av muligheter, forklarer Storflor. Elevene satte pris på å få påfyll av kunnskap fra en forsker.

– Det var bra å få besøk fra UiT. Det var interessant å høre litt mer om hva som skjer på universitetet, sier Oskar Bredrup.

– Jeg ønsker å gå videre med biologifaget, sier Abelone Irgens.

Totalt 26 foredrag
Postdoktor Therese Nøst skal også på turné med sitt foredrag denne uken. Hun skal besøke Ishavsbyen videregående skole med sitt foredrag «DNAet i blodet ditt røper hvordan du lever». De neste fire ukene skal 16 ulike forskere besøke 16 ulike videregående skoler i Troms og Finnmark. Totalt skal det holdes 26 foredrag de fire neste ukene. Til høsten står Nordland for tur.

Fangel, Lena Glosemeyer
Publisert: 12.04.18 09:55 Oppdatert: 26.04.18 08:27