Kan bli toppsjef for en sommer

Blant 10 000 interesserte, har jusstudent ved UiT, Stian J. Reitan, blitt valgt ut som en av ti finalister til en noe spesiell sommerjobb: konsernsjef for 6000 ansatte i Adecco.
Moe, Trude Haugseth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Trude Haugseth Moe
Publisert: 09.03.18 00:00 Oppdatert: 16.03.18 12:27
Tromsø

Det var i juleferien at Stian Jakobsen Reitan kom over en jobbannonse på Instagram fra bemanningsbyrået Adecco: «Sommerjobb som konsernsjef kan bli din!»

Stian Jakobsen Reitan, jusstudent ved UiT, er kommet til finalerunden i kampen om sommerjobb som konsernsjef Foto: Trude Haugseth Moe

Helt spontant tok Stian kjapt testen som lå i jobbannonsen. Han fikk snart beskjed om at han hadde gått videre til neste trinn i søkeprosessen.

Siden gikk det bare slag i slag; han ble bedt om å sende inn CV, skrive søknad, lage videointervju av seg selv, han har tatt mange forskjellige slags tester og er blitt telefonintervjuet.

– Jeg tenkte hele tida at nå ryker jeg sikkert ut, men fikk hver gang beskjed om at jeg var gått videre til neste runde, forteller Stian.

Valgt ut blant 10 000

Blant 10 000 kandidater som tok den første testen, er nå UiT-studenten en av ti finalister til sommerjobben som konsernsjef i Adecco, der månedslønna er hele 100 000 kr. Finalen går av stabelen 15. mars.

– Stian er et klart og tydelig ledertalent, med svært reflekterte tanker om ledelse og fremtidens næringsliv. Han er svært målbevisst og har en imponerende evne til å motivere seg selv, uttaler Torben Sneve, konsernsjef i Adecco, i en pressemelding.

– Det har vært en utrolig artig prosess, der jeg har lært masse om meg selv, forteller Stian, og utdyper:

– Det var fascinerende hvor mye de klarte å finne ut om min personlighet basert på testene jeg gjennomførte. Jeg er blitt mer klar over hva som er mine styrker og svakheter, og tenker at det vil være veldig godt å ha med seg uansett som jobbsøker i framtida.

Godt med juridisk forståelse

Stian går 2. året på det 5-årige masterstudiet i rettsvitenskap på UiT Norges arktiske universitet. Han tror kompetansen fra studiet kan være god å ha som konsernsjef.

– Jeg spilte på jussen i intervjuene. Jeg mener det er en god bakgrunn for en slik jobb å ha forståelse for lover og regler og hvordan de fungerer i samfunnet. Jeg har kunnskap om hvordan et firma er bygd opp og fungerer, og hvordan man regulerer avtaler og fullmakter. Jussen er underbyggende for det meste, og når man har innsikt i det, er det lettere å vite noe om rammene for det du jobber med, mener jusstudenten.

Fått vekket interessen for ledelse

Han har tidligere ikke hatt noen spesielle planer om å bli toppleder.

– Nei, planen min har vært å bli advokat. Men det er klart at når folk som er eksperter innen ledelse ser potensiale i meg som leder, så begynner man å tenke at det kanskje ligger noe i det, smiler Stian litt beskjedent.

Siden søknaden til toppjobben har interessen hans for ledelse for øvrig blitt vekket.

– Jeg satt og leste ei bok om ledelse i går kveld, og tida forsvant helt, det var rett og slett kjempespennende, forteller 25-åringen, som kombinerer forberedelsene til lederjobbfinalen med eksamenslesing, deltidsjobb, trening og friluftsliv.

– Jeg trives best når det skjer mye, smiler Stian.

– Hva skal du gjøre med de 100 000 kr dersom du får jobben?

– Jeg kommer til å sette litt på BSU, og så vil jeg spare litt til å reise på utveksling. Jeg har veldig lyst å dra til Los Angeles eller New York, avslutter Stian.

To UiT-studenter i finalen

Mange muligheter ligger nok åpne for UiTs ledertalent. Og Stian er faktisk ikke er alene UiT-student i Adeccos finalerunde til toppjobben. Også Martin David H. Mathisen, som studerer økonomi og administrasjon ved UiT, er blant finalistene.

– Dette er strålende, sier Wenche Jakobsen, prorektor for utdanning ved UiT Norges arktiske universitet..

– Det er flott at våre studenter er aktive og attraktive i kampen om de spennende jobbene. Dette er en unik anledning til å lære mye, både som deltaker i prosessen og ikke minst i sommerjobben som konsernsjef for Adecco. Vi ønsker Stian Jakobsen Reitan og Martin David Hamre Mathisen lykke til, og måtte den beste studenten fra UiT vinne! sier Jakobsen.

Moe, Trude Haugseth
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder