Frustrerte superhelter med i forskningsprosjekt

Når Hanna Berg og Masah Qadi er Støttegruppen for frustrerte superhelter på scenen er de også med i et nasjonalt forskningsprosjekt som ser på innovasjon i integrering.
Brøndbo, Stig
Publisert: 18.12.17 10:00 Oppdatert: 18.12.17 12:24

For Masah Qadi ble forestillingen Her e Æ! det aller første møtet med teaterscenen, manusskriving og ikke minst, sin medskuespiller og nye venn, Hanna Berg. Foto: Stig Brøndbo

For Rebeka Brox Liabø (i midten med plakat) er forestillingen et bidrag til bedre språkopplæring. For UiT-forskerne Marit Aure (t.h for Liabø) og Anniken Førde har teateroppsetningen blitt en del av et nasjonalt forskningsprosjekt. Foto: Stig Brøndbo
Teaterscenen bringer sammen ungdom fra hele verden, noe som forestillingen Hær e Æ! ekstra interessant for forskere som ser på innovasjon i integrering. Foto: Stig Brøndbo

I teaterstykket Hær e Æ! er 13 år gamle Masah Qadi fra Palestina og 15-årige Hanna Berg fra Tromsø superhelter, frustrerte superhelter. I Støttegruppen for frustrerte superhelter snakker de om at det er vanskelig å være sterk hele tiden, at er trasig når de føler at ingen har bruk for dem, at de er redd for å skuffe – men at ingen er perfekt og at det er bruk for alle superhelter.
– På scenen er vi tegneseriefigurer, men vi snakker jo om det livet vi lever – at alle er egentlig superhelter i livet sitt, men at det ikke alltid er lett likevel, sier Hanna Berg.

Forskerinteresse
Teaterstykket er et samarbeid mellom TVIBIT, Deltagerskolen i Tromsø kommune og Snakk for deg selv AS, og skuespillerne kommer fra Eritrea, Sudan, Zambia, Kurdistan, Palestina, Tromsø, Thailand, Zambia og Syria. Gjennom tekst, teater, dans, musikk og film blir teaterscenen en arena hvor ungdommene blir kjent med Tromsø, og Tromsø med dem.
– For meg er dette et bidrag til bedre språkopplæring, slik at ungdommene som bor her kan skal kunne lykkes i skolen og i samfunnet, uansett hvor de kommer fra, sier Rebekka Brox Liabø i Snakk for deg sjøl AS. Og nettopp at teaterscenen bringer sammen ungdom fra hele verden, gjør forestillingen ekstra interessant for forskere fra UiT Norges arktiske universitet, Norsk institutt for bioøkonomi, Roskilde Universitet og Nordlandsforskning.

Nasjonal lupe
– Vi vil studere hvordan nye møteplasser og møter mellom mennesker kan føre til integrering. Kontakt og møter kan fort føre til mistro og konflikt, men vi utforsker hva som skal til for at møter fører til samhandling og deltakelse, sier Marit Aure, førsteamanuensis ved Institutt for samfunnsvitenskap, UiT Norges arktiske universitet. Hun leder det nasjonale forskningsprosjektet med navnet Mangfoldige byer: Innovasjon i integrering  som har fått 11,6 millioner kroner fra Norges Forskningsråds BYFORSK-satsing for å utforske nye måter å jobbe med integrering på i Tromsø, Bodø og danske Halsnæs.

Lån en bodøværing
Teaterforestillingen og arbeidet til Rebekka Brox Liabø i Snakk for deg sjøl AS er en av mange arenaer forskerne har inkludert i prosjektet sitt. I tillegg skal de se på tiltak som utlån av bodøværinger, språkkafé, broderiverksted, teaterkurs og fortellerkvelder.
– Målet er at de som driver og deltar i slike aktiviteter – frivillige- og kommunale organisasjoner, profesjonelle kunst – og kulturarbeidere, skal samarbeide med oss for å produsere kunnskap, videreutvikle vellykkede arbeidsformer, lære av feil og bidra til å forstå mekanismene i integrerende prosesser, sier Marit Aure.

Nye venner
Tidligere forskning viser at mange etablerte innbyggere ikke kjenner noen innvandrere og at tilflyttere fra inn- og utland ikke deltar i hverdagslige aktiviteter sammen med etablerte innbyggere. For Masah Qadi ble forestillingen Her e Æ! det aller første møtet med teaterscenen, manusskriving og ikke minst, sin medskuespiller og nye venn, Hanna Berg.
– Det har vært artig å være med, men viktigst av alt er at jeg blitt kjent med mange flere folk og har fått nye venner, sier 13-åringen fra Palestina.

• Prosjektet Mangfoldige byer: Innovasjon i integrering er et samarbeid mellom Institutt for samfunnsvitenskap ved UIT Norges arktiske universitet, Nordlandsforskning, Snakk for deg sjøl AS, PurpleDinner, Norsk Folkehjelp Sør-Tromsøya, Bodø Røde Kors, Kirkens Bymisjon Bodø: Batteriet, HATS, Roskilde Universitet, Gæstfri i Halsnæs, Tromsø Kommune, ArtZone, NIBIO, Bodø kommune, kurator Jussi Koitela, University of Cambridge og SPINX Organization.

Les mer her:

Innovasjon i integrering. Hvordan skape gode byer?

Hvordan kan byer settes i stand til å handtere økt immigrasjon og større kulturelt mangfold?

Brøndbo, Stig
Publisert: 18.12.17 10:00 Oppdatert: 18.12.17 12:24