NEON-pris til UiT-professor

Turid Moldenæs har mottatt NEON-prisen for sin nyskapende forskning og for å være et raust og inspirerende forbilde for andre statsvitere.
Brøndbo, Stig
Publisert: 28.11.17 14:00 Oppdatert: 30.11.17 13:06

Professor Turid Moldenæs mottok NEON-prisen for sin bredde og originale tilnærminger til studiet av ledere og identitietsprosesser i lokalsamfunn og organisasjoner Foto: Stig Brøndbo
– Det er en stor ære å få prisen, ikke minst fordi den deles ut av mine egne fagfeller, organisasjonsforskere fra hele landet. Samtidig er prisen for meg først og fremst en anerkjennelse av det sterke fagmiljøet ved UiT Norges arktiske universitet som jeg er så heldig å få være en del av, sier Turid Moldenæs, professor i statsvitenskap og prodekan for forskning ved Fakultetet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning.

Ny vri
NEON-prisen deles ut av Nettverk for organisasjonsforskning i Norge og i begrunnelsen fra juryen står det blant annet at Moldenæs gjennom sine arbeid har valt en ny vri på etablerte teoretiske perspektiv og knytta desse til fenomen som organisasjonsidentitet og – kultur, samt translasjonsteori og særlig omdømmebygging.

Raus og inspirerende
Moldenæs har gitt ut flere bøker, og i juryens begrunnelse er I sitt bilde. Identitet og identitetskonstruktsjon i lokalsamfunn (2006) trukket spesielt fram for sin betydning og originalitet. Juryen berømmer også Moldenæs sin store arbeidskapasitet og sitt faglige fokus kombinert med en raushet og positiv holdning til både forskerkolleger og studenter:
Nokon av de tinga som er veldig inspirerande som gjer henne tiil et forbilde i akademia slik mange kjenner henne, er rausheten og imøtekommenheten hun viser - den positive haldninga, både til studentar og omverda elles, for ikkje å gløyme arbeidskapasiteten og seriøsiteten, men likevel den utradisjonelle tilnærming med bruk av metaforar og eventyr i faglige analyser.

Første kvinne
Moldenæs er den første kvinnelige organisasjonsforskeren som mottar NEON-prisen og den andre statsviteren ved UiT som får den. Den forrige var professor Kjell Arne Rørvik i 2013.

Brøndbo, Stig
Publisert: 28.11.17 14:00 Oppdatert: 30.11.17 13:06