Vil øke forståelsen om menneskelige faktorer i snøskred

I november møtes fagfolk og friluftsentusiaster fra Norden for å utveksle meninger, erfaringer og forskningsresultater om ferdsel i skredutsatt terreng. Målet er å forebygge dødsulykker i fjellet.
Wangen, Henriette Leine
Publisert: 18.10.17 08:07 Oppdatert: 09.02.18 15:07

Et tverrfaglig team fra Center for Avalanche Research and Education (CARE) ved UiT Norges arktiske universitet, skal legge frem noe av sin forskning ved «Nordisk konferanse om snøskred og friluftsliv» 2.–5.november på Åndalsnes.

– Ved å dele kunnskap med hverandre, håper vi at vi kan bidra til at flest mulig friluftsinteresserte kommer levende hjem fra fjelltur, sier førsteamanuensis Audun Hetland ved UiT Norges arktiske universitet.

HOLDER FOREDRAG: Audun Hetland. Foto: UiT Norges arktiske universitet

Hetland er leder i forskningsgruppen Human Factor in High Risk Environments ved CARE. Under konferansen holder han foredraget «Cowboys of Northern Norway: A Qualitative Interview of Motivation and Avalanche Know-How among Snowmobilers».

RISIKO: Denne skikjøreren tar risiko i bratt i terreng i Lyngen. Foto: Audun Hetland

Mennesket i sentrum

I forståelsen av skredulykker konsentrerte forskerne seg tidligere om snøtype, vær og fysikk. Nyere statistikk viser i dag at mer enn 90 prosent av skredulykker, der folk omkommer, skyldes feil fra ofret/ofrene eller andre i turgruppa. De fire dagene i Møre og Romsdal fylles derfor med i alt 43 foredrag, som ytterligere belyser aktuelle tema omkring menneskelige faktorer.

Les også: Hvordan håndtere snøskredfare?

– Jeg har ivret etter å lage et program som tar for seg nesten-ulykker og ulykker, der de involverte forteller om sine opplevelser. Det er utrolig flott å se at CARE er representert med flere foredrag som synliggjør forskning ved UiT, sier leder i programkomiteen Espen Nordahl ved Nordisk konferanse om snøskred og friluftsliv, som til daglig arbeider ved CARE UiT.

LEDER PROGRAMKOMITEEN: Espen Nordahl ved UiT Norges arktiske universitet. Foto: Privat
Konferansen eies av Norges Røde Kors Hjelpekorps, Norsk geoteknisk Institutt, Den norske Turistforeningen og Fri Flyt.

CARE– Center for Avalanche Research and Education består av ansatte fra:

Insititutt for psykologi ved Det helsevitenskapelige fakultet

Handelshøgskolen i Tromsø ved Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi

Idrettshøgskolen i Nord-Norge ved Idrett, reiseliv og sosialfag

Norges vassdrags- og energidirektorat

I tillegg samarbeider CARE med mange andre miljøer ved UiT Norges arktiske univeristet og andre forskningsinstitusjoner

Se det fullstendige programmet for Nordisk konferanse om snøskred og friluftsliv

Flere skred enn ventet

I 2016 gikk det omlag 12 000 skred på et område som tilsvarer cirka halve Troms fylke. Disse skredene er registrert med satellitt som måler snøbevegelser. Statistikkenen er utviklet i et samarbeidsprosjekt mellom Norut, Norges vassdrags- og energidirektorat og Statens vegvesen, og finansiert av Norsk romsenter. I samme tidsrom ble det rapportert om 900 skred på registreringssiden regObs.no, der naturfarerelaterte observasjoner blir oppført.

Dette viser at det går over ti ganger så mange skred som de som blir rapportert inn på denne siden.

Hetland forteller at forskerne ved CARE, ønsker å utvikle kunnskap som kan bidra til kompetanseheving innen snøskred og skredforebyggende arbeid.

– Spørsmålet er hvordan vi kan tilrettelegge, slik at folk tar bedre beslutninger i forkant av turen eller i nedkjøringen av et fjell, forklarer han og tilføyer at senteret ønsker å koble studenter og veiledere i et tverrfaglig samarbeid for å undersøke relevante faktorer i beslutningsprosesser.

Spesielt forskning knyttet til risikovurdering og hvordan vi tar beslutninger under usikkerhet, kan på sikt også bli benyttet innen andre fagområder, mener Hetland.

Les også: The white heat– en dybdeartikkel om snøskredforsker Andrea Manneberg som selv opplevde snøskred

Wangen, Henriette Leine
Publisert: 18.10.17 08:07 Oppdatert: 09.02.18 15:07