Her er vinnerne av Forsker Grand Prix Tromsø

Torbjørn Øygard Skodvin vant kveldens Forsker Grand Prix Tromsø, og Morten Svendsen Næss kom på andreplass. Begge går videre til den nasjonale finalen i Trondheim 30. september.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 21.09.17 15:00 Oppdatert: 21.09.17 15:14

Torbjørn Øygard Skodvin (t.v.) og Morten Svendsen Næss er videre til den nasjonale finalen i Trondheim. Foto: Karine Nigar Aarskog

Ti doktorgradsstipendiater fra UiT Norges arktiske universitet deltok i kveld i Forsker Grand Prix Tromsø. Arrangementet er en del av den landsomfattende forskningsfestivalen Forskningsdagene. Foran en fullsatt teaterkafé på Hålogaland Teater og et dommerpanel presenterte stipendiatene sin forskning på fire minutter. Publikum stemte fram de to beste formidlerne i samråd med dommerpanelet.

– Dette har vært en strålende kveld. Jeg er utrolig stolt over å være rektor på et universitet med så mange forskere som er flinke til å kommunisere forskning, sier rektor Anne Husebekk.

Gleder seg til den nasjonale finalen

Vinneren av kveldens regionfinale, Torbjørn Øygard Skodvin, får et gavekort på 5 000 kroner og går videre til den nasjonale finalen i Trondheim. Det gjør også Morten Svendsen Næss som kom på andreplass. De to finalistene gleder seg til å representere UiT i den nasjonale finalen.

– Jeg er utrolig glad for å få være med på dette. Jeg har lært kjempemye, og det er ekstra hyggelig å gå videre, sier Øygard Skodvin.

– Det føles veldig bra nå, og det var en god erfaring og oppleve at jeg mestret nervene, for jeg var ganske nervøs på forhånd. Det blir fint å representere UiT i trønderbyen, sier Svendsen Næss.

Når bør man ikke operere?

Rektor Anne Husebekk utropte finalistene til den nasjonale finalen.
Rektor Anne Husebekk utropte de to finalistene til den nasjonale finalen. Foto: David Jensen

Torbjørn Øygard Skodvin fra forskningsgruppa Hjerne og sirkulasjon forsker på utposninger i hjernens blodårer. Ifølge Skodvin får stadig flere påvist slike utposninger, fordi det oftere tas røntgenbilder av hjernen nå enn tidligere. Hvis disse utposningene sprekker gir de en livstruende blødning. Utposningene kan opereres bort på forhånd, men det innebærer en hjerneoperasjon.

– Jeg ønsker å spare dem som har mindre utposninger for en hjerneoperasjon de ikke trenger. I tillegg har jeg som mål å finne de farlige utposningene, slik at de kan opereres bort før de sprekker, sier Øygard Skodvin.

Vil forstå menneskekroppen

Morten Svendsen Næss fra Institutt for medisinsk biologi forsker på molekylær grunnforskning, nærmere bestemt autofagi, en prosess som er viktig for avfallshåndteringen i cellene. Redusert autofagi er assosiert med blant annet muskelsykdom og Parkinsons.

– Jeg ønsker å forstå hvordan menneskekroppen fungerer. Siden den er bygd opp av celler, er kunnskap om cellene nødvendig for å forstå menneskets fysiologi, sier Svendsen Næss.

Dommerne var imponert over det de hørte og syntes deltakerne gjorde en god innsats.

– Det var et veldig høyt nivå, og det var en artig måte å lære nye ting på. Det er veldig bra når forskning blir formidlet på en så positiv måte. Det er spesielt viktig i vår tid, der mange sier at de ikke tror på forskning, at vi har gode formidlere som setter forskningen sin inn i en samfunnsmessig kontekst, sier programsjef for NRK Nord-Norge, Tone Lein, som satt i dommerpanelet.

– Veldig høyt nivå

– Alle deltakerne har en fantastisk formidlingsevne, og egentlig er det ti vinnere her i kveld. Men vi måtte kåre én, sier prorektor for forskning og utvikling ved UiT, Kenneth Ruud.

UiT har vært representert i den nasjonale finalen tre ganger tidligere og vunnet to av dem. I 2011 vant Audun Hetland, som nå er førsteamanuensis i psykologi ved UiT. Postdoktor i samfunnsmedisin ved UiT, Kajsa Møllersen, vant i 2012.

Audun Hetland har vært mentor for årets ti kandidater.

– Forsker Grand Prix er et utstillingsvindu der unge forskere får vist fram forskninga si på en interessant og lettfattelig måte for folk flest. I den nasjonale finalen møtes de flinkeste formidlerne i landet, men nivået ved UiT er så bra at de beste herfra har mulighet til å strekke seg langt – kanskje helt til topps, sier Hetland.

Vi ønsker årets finalister lykke til i Trondheim!

Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 21.09.17 15:00 Oppdatert: 21.09.17 15:14