"Navigare necesse est"
Tittelen ""Vi må seile" - biologiske og miljømessige virkninger av skipstrafikk i de europeiske arktiske havområder" avspeiler den sentrale rollen som skipstrafikk spiller innen transport av gods, varer og
Med bakgrunn i dagens skipstrafikk i de Europeiske Arktiske havområdene er det beskrevet et fiktivt scenario for en representativ seilas, som forløper planmessig inntil en teknisk svikt fører til forlis. Forliset skjer i et fjerntliggende havområde med et sårbart marint økosystem på vei inni vintertilstand. For å vurdere spredning av hydrokarboner fra skipets drivstoff i økosystemet testet vi modulen Ecotracer i massebalansemodellen Ecopath. Denne beregning forutsa spredning til alle trofiske nivå. Som input data til modellen har vi gjennomført eksponeringsforsøk med lokale arter på flere trofiske nivå, samt foretatt målinger av hydrokarboner i vann og organismer umiddelbart etter et reelt utslipp av marin diesel i mørketiden i Nord Norge. Laboratorieforsøkene dokumenterte bl.a. aktiv predasjon hos både eksponerte kongekrabber og kontrollgruppen. For å kunne spres igjennom næringskjeden året rundt, må viktige økosystemprosesser foregå hele året. Gjennom innsamling og analyser av mageinnhold fra fisk i fjordene ved Svalbard i mørketiden er det påvist at det foregår aktivt matsøk (predasjon) i flere habitat hos tre arter torskefisk.
English Summary:
Based on current traffic patterns and vessel types navigating the European Arctic Seas, a fictitious scenario describing a merchant vessel on a representative voyage running smoothly until a technical failure leads to grounding and wreckage. The fictitious wreckage takes place in late autumn in a remote Arctic sea area, holding a vulnerable marine ecosystem entering winter state. To evaluate the spread of hydrocarbons from the vessels propulsion fuel in the ecosystem, we tested the contaminant tracer module Ecotracer of the mass balance model Ecopaht. The model predicted rapid spread of PAH to all trophic levels. To provide input data to the model, we carried out an experimental exposure of red king crab (Paralithodes camtschaticus) and two of its prey species, scallop (Chlamys islandica) and blue mussel (Mytilus edulis) to two concentrations of dispersed marine diesel oil. The model was also fed real time on-site measurements of oil in water and PAH in mussels after an accidental discharge of marine diesel in Skjervøy, Northern Norway in December 2013. The experiments documented active predation in both exposed and control crabs, body accumulation of PAH, and biomarker responses. For a contaminant to spread through the Arctic food chains, key ecosystem processes like feeding and predation have to be active. Through collection and analyses of stomach contents of fish in the fjords of Svalbard during polar night, active food-search and predation was documented in three gadoid fish species.
Kommisjonen:
Veiledere:
- Professor Stig Falk-Petersen, AMB
- Professor Torstein Pedersen, AMB
Bedømmelseskomité:
- Professor Kathrine Borgå, Department of Biosciences, Universitetet i Oslo (1. opponent)
- Dr. Sigrun Jonasdottir, DTU AQUA, Danmark (2. opponent)
- Professor Svein Kristiansen, AMB (internal member and leader of the committee)
- Professor Stefano Peruzzi, AMB (settemedlem)
Disputasen vil bli avholdt på engelsk og vil bli ledet av insituttleder Geir Rudolfsen ved Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi.
Personlig:
Lars-Henrik Larsen er født i København i 1961. Med bakgrunn i interesse for natur, fisk og fiske tok han grunnleggende utdanning i biologi ved Universitet i København, før han i 1986 flyttet til Tromsø, der han i 1990 tok Cand. scient. eksamen i ressursbiologi ved UiT. Han fikk etter avlagt eksamen jobb i Akvaplan-niva, der han fortsatt er ansatt.
Navn: Lars-Henrik Larsen
Institusjon/institutt: Akvaplan-niva
Telefonnummer/mobilnummer: +47 48 11 42 33
E-postadresse: lhl@akvaplan.niva.no
Evt. webadresse til prosjektet: https://uit.no/prosjekter/prosjekt?p_document_id=363938


