Skaffer seg verdifull arbeidserfaring under Finnmarksløpet

Hun ville uansett ha meldt seg som frivillig hos Finnmarksløpet, men nå kan UiT-student Andrea Allum jobbe OG motta lønn som intern i stedet. Samt få en fin arbeidserfaring å putte på CV’en.
Solhaug, Randi Merete
Publisert: 12.03.17 00:00 Oppdatert: 14.03.17 11:01

Andrea Allum står klar til å dele ut reinskinn til sledene som skal brukes i showløpet. Foto: Randi Solhaug

Markedsgata i Alta sentrum er gjort om til hundekjøringsløype og tilskuerne står tett i tett på begge sider. Det er like før starten på årets Finnmarksløp, og Andrea Allum er klar til å jobbe hardt i en hektisk uke.

Asker-jenta går siste året på bachelorstudiet Arctic Adventure Tourism ved UiT Norges arktiske universitet, men samtidig som hun studerer får hun verdifull arbeidserfaring under Finnmarksløpet.

− Jeg så på Fronter i fjor høst at internship-stillinga ble utlyst, og da sendte jeg en søknad. Jeg har drevet litt med hundekjøring selv, og har vært frivillig på Finnmarksløpet tidligere. Så da virket dette som en fin erfaring, sier hun.

Her kan du se video av Andrea på jobb under Finnmarksløpet. Foto og redigering: Randi Solhaug

Varierte oppgaver

Lyden av hundebjeff og spente stemmer fyller luften. Dagen før starten på Finnmarksløpet kjøres showløp med deltakerne, og hundespannene står på rad. Andrea har fått i oppgave å dele ut reinskinn til de som skal sitte i sledene.

Hundene er utålmodige og klare til å trekke. Foto: Randi Solhaug

− Man blir satt til veldig varierte oppgaver, og det synes jeg er bra. Da får man prøvd ut litt forskjellig. Jeg har blant annet hjulpet til på sosiale medier, og vært med å starte opp Finnmarksløpet på Snapchat. Dessuten er jeg kontaktperson for folkehøyskolen 69 Grader Nord.

Hun forteller at for å passe i internstillinga må man like at tempoet er høyt, for i dagene før og under selve løpet går det meste på høygir. Da må man trå til og yte det lille ekstra. I tillegg blir det lite søvn. Men det går greit, mener Andrea Allum. Det er jo ingenting i forhold til det deltakerne må igjennom.

Bra å ha på CV’en

I flere år har UiT og Finnmarksløpet samarbeidet om internship-ordninga. For Finnmarksløpet betyr det at de får en dyktig student som hjelper til når arbeidsmengden er stor. For studenten betyr det at han eller hun får styrket sin prosjekt- og arrangementskompetanse.

− Det er stor konkurranse om å få bli intern på Finnmarksløpet. Da kan man følge løpet fra innsiden, og det er en fordel å ha en slik erfaring på CV’en når man skal søke på jobb senere, sier rektor Anne Husebekk ved UiT Norges arktiske universitet.

Det er Andrea enig i:

− Det er nok et stort pluss, ja. Og i tillegg trives jeg veldig godt. Det er gøy å få være med på dette, og kollegene mine er veldig hyggelige. Jeg er blitt tatt godt imot.

Finnmarksløpets showløp gikk av stabelen dagen før selve konkurransen. Blant de som fikk sitte på en av sledene var UiTs rektor Anne Husebekk. Foto: Randi Solhaug

Stort event

De over 30 hundespannene som har deltatt i showløpet begynner å komme inn igjen. Én etter én runder de hjørnet ved Nordlyskatedralen og inn i Markedsgata igjen. Etter å ha vært ute en halv times tid rundt Alta, virker hundene akkurat like gira som de var før starten. Andrea samler inn reinskinnene.

− De som søker en slik internship må kanskje være over snittet glad i hunder?

− Nja, man må jo ikke, dette er et såpass stort event at man får uansett mange andre oppgaver. Jeg har for eksempel ikke så mye kontakt med hunder nå. Men jeg tipper at søkere er interessert i hundehold. Det gir i alle fall mening, smiler Andrea.

Til sommeren er hun ferdig på studiet. Så er spørsmålet hva hun skal gjøre videre:

− Jeg tenkte først på å jobbe, men å ta videre utdanning hadde også vært greit. En master kanskje. Vi får se, avslutter hun.

Andrea sitter klar til å ta imot hundespannene som kommer inn etter en kort tur rundt Alta. Foto: Randi Solhaug

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 12.03.17 00:00 Oppdatert: 14.03.17 11:01