Politikk og media om barn på flukt

- er politiske holdninger og medias retorikk i utakt med folket? (IntSem 16.03.17)
Fottland, Håkon
Publisert: 11.03.17 00:00 Oppdatert: 11.03.17 15:01
Tromsø

Mediawise: The Media and Children’s Rights. devised for UNICEF

I en fersk undersøkelse fra Redd Barna viser det seg at nordmenn flest mener flyktninger er en berikelse for samfunnet vårt.

Internasjonalt seminar: Torsdag 16.03.2017, kl 20-22
Sted: Tromsø bibliotek og byarkiv

Mange gir også utrykk for at de ønsker å hjelpe mennesker på flukt. Samtidig er norsk politikk og medias omtale preget av en retorikk som kan gi inntrykk av det motsatte.

• Hvor godt kjenner den gjennomsnittlige nordmannen til flykningers situasjon i Norge?
  • Hvordan skiller resultatene fra undersøkelser om folks holdninger til flyktninger seg fra bildet media og politikere gir oss?
  • Kan vi se en sammenheng mellom dagens politiske retorikk og høstens stortingsvalg?

Lese mer:

Holdningsundersøkelse: Holdninger til barn på flukt Redd Barna

Mediawise: The Media and Children’s Rights. devised for UNICEF

Huffington Post 21.10.2016: Calais Child Refugee Media Coverage ‘Incredibly Dangerous’ Charities Say

The Canadian safe School Network: Welcoming Refugee Children to the Classroom

Innleder:
Ane Aamodt, rådgiver i Redd Barna

Med kommentarer fra:
Marcus Buck, professor i statsvitenskap ved Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet

Arrangør:

Redd Barna Tromsø - Bli med i Redd Barna-Uka 10.-19.mars 2017!

Gratis - Åpent for alle - Debatt

Fottland, Håkon