Korte stakeintervaller gir stor effekt

En ny studie publisert i tidsskiftet PLoS ONE viser at juniorjenter i langrenn har positiv effekt av å drive korte sprintintervaller på overkroppen.
Aarskog, Karine Nigar
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Boye Welde
Publisert: 09.03.17 13:00 Oppdatert: 09.03.17 14:35

Studien viser at sprint-intervalltrening er mer effektivt enn rolig staking.

Studien viser at sprint-intervalltrening er mer effektivt enn rolig staking. Foto: Colourbox

Treningsstudien, som gikk over åtte uker, viste at de jentene som drev korte, maksimale stakedrag med varighet på 30 sekunder, bedret både maksimalt oksygenopptak og maksimal muskelstyrke i overkroppen.

Utgangspunktet for studien var en antakelse om at langrennsjenter har et særlig stort potensial for å utvikle og forbedre overkroppens kapasitet og dermed prestasjonsevnen i staking. Studien er et resultat av masteroppgavene til de to studentene Kristine Vandbakk og Andrea Kruken fra henholdsvis tidligere Høgskolen i Nord-Trøndelag og NTNU. Øyvind Sandbakk ved SenTIF og forfatterartikkel førsteamanuensis Boye Welde ved Idrettshøgskolen/UiT har vært veiledere for studentene.

Les hele artikkelen her

Boye Welde er førsteamanuensis ved Idrettshøgskolen, UiT.
Boye Welde er førsteamanuensis ved Idrettshøgskolen, UiT. Foto: privat

I den nylig publiserte studien deltok 17 juniorlangrennsjenter i alderen 17-19 år. Halvparten av jentene i studien økte mengden med rolig staking på rulleski, mens den andre halvparten trente to ukentlige økter hvor de gjennomførte seks til åtte drag med maksimal innsats og varighet 30 sekunder (to til tre minutter aktiv pause mellom hvert drag). Før og etter treningsperioden gjennomførte jentene sub-maksimale og maksimale tester i staking og diagonalgang på rulleski, samt styrketester i et nedtrekksapparat som etterlikner staking i langrenn.

Resultatene viste at de jentene som trente sprint-intervaller økte sin literverdi for maksimalt oksygenopptak i diagonalgang på tredemølle, og maksimal styrke i nedtrekksapparatet, mer enn de jentene som trente rolige stakeøkter på rulleski. Det var også en sterk tendens til at de som trente sprint-intervaller hadde høyere effektutvikling (power) når de ble testet på 40 prosent av sin maksimale styrke i nedtrekksapparatet. Imidlertid hadde begge treningsgruppene lik framgang i maksimalt oksygenopptak ved staking på tredemølle.

Studien konkluderer med at sprint-intervalltrening gjennomført på overkroppen er mer effektiv enn rolig staking på rulleski i langkjøringstempo med tanke på å bedre maksimalt oksygenopptak og maksimal styrke i overkroppen. Samtidig viser framgangen til den gruppa som trente rolig staketrening at langrennsjenter nok har noe å hente gjennom å være mer bevisst på å trene opp kapasiteten i overkroppen.

Aarskog, Karine Nigar
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder