SFU-status glapp på målstreken

INTERPROF ved Det helsevitenskapelige fakultet var blant finalistene, men nådde ikke helt opp i konkurransen om status som Senter for fremragende utdanning. En trøst: Innovativ helseutdanning skal man fortsette med.
Mackenroth, Anika
Publisert: 01.11.16 00:00 Oppdatert: 01.11.16 22:34

Her er INTERPROF-aktører sammen med rektor i forbindelse med utdelingen av Fyrtårnsmidler tidligere i år. Fra venstre: Rektor Anne Husebekk, Inger Njølstad, Rita Jentoft, Wenche Jakobsen, Anita Iversen, Arnfinn Sundfjord og Nanna Hauksdottir. Foto: Tommy Hansen

Tirsdag kveld offentliggjorde NOKUT fire nye Sentre for fremragende utdanning (SFU) i Norge, og Helsefaks INTERPROF- Centre for Interprofessional Education in Health and Social Sciences var ikke blant dem. Fem av de ni finalistene måtte dra tomhendt hjem fra tildelingen, mens UiO, NTNU og Høgskolen på Lillehammer kan smykke seg med fire nye SFUer. Det synes ikke INTERPROF-gjengen er en grunn til å henge med nebbet.

– Vi tror på det vi jobber med og skal fortsette med det. Studentene skal lære å samhandle, uavhengig av senterstatus, sier Anita Iversen, leder for Helsefaglig pedagogisk utvikling ved Helsefak (HelPed) og en av drivkreftene bak prosjektet.

Skal utdanne teamarbeidere

INTERPROF bygger på fakultetets satsing på tverrprofesjonell samarbeidslæring, som betyr at studentene innen alle helsefag lærer med, av og om hverandre. Dette har Helsefak jobbet lenge med.

– Vi søkte NOKUT om senterstatus allerede i 2013. Tilbakemeldingen den gangen var at vi hadde for få gjennomgående aktiviteter på tvers av studieprogram og at de kom for sent i studieforløpet. I dag har vi opplæring i samhandling helt fra starten av studiet og gjennom hele løpet. Vi har fått gjennomført flere piloter og skal implementere samhandling i alle våre studieprogram, forteller Iversen.

Studentene skal også selv lede læringsaktiviteter og deler av utdanningen skal skje på nye læringsarenaer i kommuner og sykehus.

– Dette betyr at studentene våre får utviklet kvalitet i sin egen profesjon, men også at de kan bidra positivt til å utvikle kvaliteten i helsetjenesten. Det vil til syvende og sist komme pasientene til gode, spår Iversen.

Berømmes for innovativ undervisning

Tidligere i år fikk prosjektet tildelt 1,5 millioner kroner i Fyrtårnmidler fra UiT. I begrunnelsen ble det trukket frem at prosjektet har spredningspotensial da resultatene kan overføres til andre fagområder, og at denne læringsformen er faglig krevende. "Det er mange aktører som forsøker å løse problemet med tverrprofesjonelt samarbeid som undervisning. Dette prosjektet fortjener oppmerksomhet som universitetspedagogisk innovasjonsarbeid", sto det i tilbakemeldingen fra vurderingskomiteen. Også NOKUT har merket seg Helsefaks engasjement for pedagogisk innovasjon over flere år. Selv mener prosjektet at de har unike forutsetninger for å få det til.

– Vi er de eneste i Norge som har 13 ulike helseprofesjonsutdanninger under samme tak, vi har etablert samarbeid med de sosialfaglige utdanningene på campus Alta, og vi har en entusiastisk gjeng med både faglig og administrativt ansatte som brenner for å få dette til, skriver Nanna Hauksdottir, leder for tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS), på Helsefaks blogg.

Konkurrerte mot sterke kandidater

NOKUT mottok 22 søknader fra totalt 12 institusjoner da søknadsfristen gikk ut i mai. Det er tredje gang NOKUT lyser ut nye Sentre for fremragende utdanning, og NOKUT-direktør Terje Mørland mener at søkerne holdt et høyt nivå.

– Vi ser et økt ambisjonsnivå i søknadene denne runden når det gjelder aktivitetsnivå, finansiering og antall partnere som inngår i samarbeidene der det er aktuelt. Dessverre er det kun noen få som kan gå videre til finalen, men jeg ønsker å takke alle som deltok med søknader denne runden, uttalte han da de ni finalistene ble offentliggjort i juli.

For INTERPROF sin del holdt det altså til finaleplass, men ikke til senterstatus. Dermed glapp også finansieringen på fire millioner kroner årlig i fem år. Det vil få konsekvenser for det videre arbeidet på Helsefak.

– Vi må kanskje starte å samarbeide med færre kommuner enn de fem vi hadde planlagt å starte med, men vi skal uansett teste ut disse kommunene som samhandlingsarenaer for våre studenter. Dessuten har vi jo fått Fyrtårnsmidler på 1,5 millioner og de skal vi få utrettet en god del med, mener Iversen.

Les også: Pasienten som samarbeidspartner

Les også: Bli kjent med INTERPROF

Mackenroth, Anika
Publisert: 01.11.16 00:00 Oppdatert: 01.11.16 22:34
Vi anbefaler