Jubler for 6,6 millioner til forskning på lungekreft

– Vi har et klart mål om at dette skal få direkte betydning for pasientene, lover professor Tom Dønnem.
Mackenroth, Anika
Publisert: 30.10.16 00:00 Oppdatert: 16.10.18 15:05

Prisvinnerne
Eyvind Paulsen, Lill-Tove Busund og Torkjel Sandanger tok imot totalt 6,65 millioner kroner fra Kreftforeningen. Foto: Anika Mackenroth

Dønnem er en av to prosjektledere ved UiT som har fått gjennomslag for sine søknader i årets hovedtildeling fra Kreftforeningen. Hans team skal få 2,65 millioner kroner mer å rutte med, mens kollega Torkjel Sandanger får hele 4 millioner. Begge prosjektlederne er veldig glade for disse pengene og mener de er et viktig supplement til offentlige forskningsmidler.

– Uten støtten fra Kreftforeningen i fjor og i år kunne vi ikke forsøke gjennomføre dette prosjektet, sier Tom Dønnem som for tiden er på forskningsopphold i England.

– Dette er hardt innsamlede penger som vi er heldige å få tildelt, med klart mål om at dette skal få direkte betydning for pasientene.

Forsker på lungekreft

Begge prosjekter forsker på lungekreft, en kreftform som rammer mange og som har høy dødelighet. Sandanger forklarer at de sammenligner blodprøver fra 50 000 kvinner over tid både før og etter kreftdiagnose og prøver å finne signaler som kan avsløre kreften tidligere.

– Vi tror at vi kan se signaler på kroppens eget immunforsvar mot metastaser i blodprøver lenge før diagnosetidspunktet. Det vil bety at man vil kunne flytte diagnosetidspunktet fram i tid slik at man kan starte behandlingen tidligere, forklarer forskeren.

Flere medlemmer fra forskningsgruppene
Årets forskningsmidler går til et stort og tungt miljø for lungeforskning ved UiT. Her er noen av forskerne. Foto: Anika Mackenroth

Forskningen til  Tom Dønnem og Lill-Tove Busund, som tok imot pengegaven på hans vegne, går ut på å finne ut hvilken type behandling som har best effekt på ulike typer svulster.

– Kreft er en uhyre komplisert sak, og vi vet fortsatt for lite. Mange får tøffe behandlinger som har relativt liten effekt, men mange bivirkninger. Vår forskning går ut på å finne ut hvilke medikamenter som virker på akkurat hvilke typer kreftsvulster, forklarer Busund.

Les også: Biomarkører bedrer framtidsutsiktene for lungekreft

Styrker ledende miljøer

Nytt av året er at Kreftforeningen gir midler til større miljøer framfor å spre pengene på enkeltforskere. De 6,6 millionene som går til Tromsø deles da også ut til to forskningsgrupper som har en tradisjon for samarbeid, og som Kreftforeningen trekker fram som dyktige på lungeforskning. Sandanger forteller at de tidligere har gjort forsøk på å danne et senter og at planene ikke er lagt på is.

– Vi får ikke disse millionene fordi vi er snille, mener da også Eyvind Paulsen, instituttleder ved Institutt for klinisk medisin ved UiT. – Vi får dem fordi våre forskere er blant de flinkeste i landet og hevder seg nasjonalt og internasjonalt.

Roser givergleden

Under tildelingen i Tromsø ble det satt pris på giverne som gjør det mulig å dele ut over 179 millioner til kreftforskning i år.

Mathea har gitt 20 000 til kreftforskning
Mathea ønsket seg penger til Kreftforeningen i tiårsgave og samlet inn over 20 000 kroner. - Jeg trenger jo egentlig ikke gaver, sier den beskjedne giveren. Foto: Anika Mackenroth

– Givergleden slutter aldri å imponere oss i Kreftforeningen. Det er med stor ydmykhet at vi videreformidler disse midlene til kreftforskere, sa Kirsten Haugland, avdelingssjef i Forsknings- og forebyggingsavdelingen i Kreftforeningen.

Hennes kollega og leder i Kreftforeningens distriktskontor i Tromsø, Randi Børresen, er helt enig.

– Kreftforskning er alltid et middel, ikke et mål i seg selv. Det er pasienten som er hovedpersonen. Disse forskningsmidlene er derfor ikke en gave, men en investering i bedre kreftbehandling i fremtiden.

Mackenroth, Anika
Publisert: 30.10.16 00:00 Oppdatert: 16.10.18 15:05