Overtar ledelsen i Nordplus-nettverk

Fagmiljøet ved avdeling vernepleie i Harstad har lange tradisjoner for nordisk nettverkssamarbeid gjennom Nordplus. De neste to år ledes NordPed-nettverket fra UiT i Harstad.
Nilsen, Kjetil
Publisert: 06.10.16 00:00 Oppdatert: 06.10.16 14:38
Harstad

Mens universitetslektor Henny Kinn er den faglige representanten i nettverket, vil rådgiver Elin Ryseth ivareta budsjett- og økonomiansvaret. I nettverket inngår fagmiljøer fra nordiske utdanninger som retter seg mot arbeid med personer med funksjonsnedsettelser – med spesiell fokus på utviklingshemmede.

Rådgiver Elin Ryseth (t.v.) og universitetslektor Henny Kinn leder NordPed-nettverket neste to år. Foto: Kjetil Nilsen/UiT

- I tillegg til avdeling vernepleie ved UiT i Harstad, er UCC Professionshøjskolen i København, Novia University of Applied Sciences i Vasa og Linnéuniversitetet i Växjö representert i nettverket, opplyser Henny Kinn.

- Vi har alle det til felles at vi opererer i samfunn som er preget av den nordiske velferdsmodellen, og vi opplever at velferdssamfunnet nå er under press. Dette er blant de utfordringer vi utveksler erfaringer om.

- I tillegg deler vi naturligvis pedagogiske erfaringer, og noen av oss i nettverket har også publisert i lag, tilføyer hun.

NordPed-nettverket inngår i Nordplus som er et samarbeidsprogram i regi av Nordisk Ministerråd. Det består av fem delprogram. Nordplus høyere utdanning er ett av disse. Programmets mål er å bidra til tettere samarbeid mellom høyere utdanningsinstitusjoner - for eksempel i form av støtte til mobilitet for studenter og ansatte, og prosjekt-/nettverkssamarbeid.

I 2017 planlegger NordPed-nettverket et intensivkurs ved UiT Norges arktiske universitet i Harstad. Der vil både studenter og lærere fra samarbeidslandene delta og jobbe sammen om forberedte tema som har felles interesse for de nordiske landene.

Nilsen, Kjetil
Publisert: 06.10.16 00:00 Oppdatert: 06.10.16 14:38