Uten helsa i behold - Irregulære migranter i Norge

06.okt.16: Mange tusen mennesker lever innenfor Norges grenser, men utenfor velferdsstaten.
Fottland, Håkon
Publisert: 03.10.16 00:00 Oppdatert: 03.10.16 12:53

Årsrapport 2015 - om det skjulte helsebehovet

Uten helsa i behold - Irregulære migranter i Norge: mange tusen mennesker lever innenfor Norges grenser, men utenfor velferdsstaten.

Internasjonalt seminar: torsdag 06.oktober, kl 20-22
Sted: Tromsø bibliotek og byarkiv

Irregulære migranter møter store utfordringer både i det norske samfunnet og i prosessen rundt frivillig assistert retur.

• Hvilke vanskelige valg står man overfor som irregulær migrant og hvordan får man tilgang på riktig informasjon om rettigheter og muligheter?
  • Hvordan skal vi hjelpe migranter med helseutfordringer som ønsker å reise hjem?
  • Hvordan kan mennesker bygge en framtid i et hjemland de forlot uten intensjon om å komme tilbake?

Greit å vite før debatten:

Helsesenteret for papirløse migranter: Årsrapport 2015 - om det skjulte helsebehovet (Røde Kors og Kirkens Bymisjon)

Forskningsprosjekt: PROVIR - Provision of Welfare to Irregular Migrants, forskningsprosjekt

Bok: Eksepsjonell velferd? Irregulære migranter i det norske velferdssamfunnet.

Norges forskningsråd - program: Welfare, Working Life and Migration (VAM)

Innledere:

Vibeke Jørgensen, enhetsleder, Asylavdeling, Utlendingsdirektoratet

Ruth Paintsil, Primærmedisinsk Verksted, Kirkens Bymisjon, Oslo

Elsa Nordviste, prosjektkoordinator, Sårbare grupper, IOM Norway

Møteleder: Vidar Vambheim, Senter for fredsstudier, UiT

Arrangør:

The International Organization for Migration (IOM) og Senter for fredsstudier ved UiT

Gratis • Åpent for alle • Debatt

Fottland, Håkon