Glad for UiTs leksikon-innsats

Artiklene UiT har ansvar for i Store norske leksikon er lest 800.000 ganger så langt i år. – Vi er veldig glade for den innsatsen fagfolkene ved UiT legger ned i å formidle sin ekspertise og fagkunnskap, sier sjefredaktør Anne Marit Godal.
Eidum, Espen Viklem
Publisert: 07.09.16 00:00 Oppdatert: 07.09.16 15:01
Narvik

Store norske leksikon vil gjerne ha flere fagansvarlige fra UiT. Foto: Erik Dyrhaug

Store norske leksikon er Norges største nettsted for forskningsformidling. Ifølge Godal har leksikonet to millioner unike brukere hver måned, og hver dag leses det i snitt 250.000 artikler.

– Det er tall vi er stolte av og det viser at formidling fra universitetene når fram til virkelig mange, sier Godal.

Har plass til flere

Foreningen Store norske leksikon har 13 medlemmer, ni av disse er høyskoler og universiteter – deriblant UiT. En stor del av leksikonets fagansvarlige - de som fyller leksikonet med innhold - er knyttet til disse forskningsstedene.

De fagansvarlige er håndplukkede fagpersoner som forvalter sin spesifikke del av leksikonet. I dag er 550 fagansvarlige knyttet til Store norske leksikon og en del av dem er hjemmehørende ved UiT – Norges arktiske universitet.

– Men vi har plass til flere fagansvarlige fra UiT, sier Godal.

Forskningsformidling

Godal påpeker at en av kjerneoppgavene til universitetene er å spre og formidle resultater fra forskning og faglig utviklingsarbeid.

I Store norske leksikon formidler forskerne mer grunnleggende kunnskap direkte til allmennheten: Hva den samlede forskningen viser; den lange kunnskapen som alle forskningsgjennombrudd bygger på.

Godal understreker at Store norske leksikon skal være kvalitetssikret med hensyn til både faglig etterrettelighet, kildekritikk, pedagogikk og formidlingsvennlighet.

Fakta om Store norske leksikon

• Store norske leksikon har artikler som er skrevet av navngitte forfattere, ofte de samme som er fagansvarlig for et tema i leksikonet. Forfattere og fagansvarlige rekrutteres gjennom samarbeid med universiteter, høgskoler og forskningsinstitusjoner.
  • Leksikonet er åpent for brukermedvirkning: Alle kan skrive nye artikler eller foreslå endringer i eksisterende, men alle endringer blir gjennomgått og kvalitetssikret av en fagansvarlig før publisering.
  • Store norske leksikon er basert på papirleksikonet Aschehoug og Gyldendals Store norske leksikon som kom ut i fire utgaver mellom 1978 og 2007, men er kraftig utvidet og oppdatert etter den tid.
  • Organisasjonen Store norske leksikon ble i 2014 omdannet til Foreningen Store norske leksikon.
  • Universitetene og flere andre organisasjoner er medlemmer i foreningen, og er således eiere av Store norske leksikon.
Eidum, Espen Viklem
Publisert: 07.09.16 00:00 Oppdatert: 07.09.16 15:01