Nå får rallarbyen Narvik jernbaneutdanning

Det skulle ta noen år fra jernbanen kom, men nå skjer det altså; rallarbyen Narvik får via UiT sin egen utdannelse innen jernbanefaget. Og interessen er over all forventning.
Eidum, Espen Viklem
Publisert: 01.09.16 00:00 Oppdatert: 01.09.16 10:37
Narvik

Tunge malmtog sliter kraftig på Ofotbanen. Nå tilbyr UiT og Jernbaneverket "Jernbaneteknikk, drift og vedlikehold" som eget emne i rallarbyen Narvik. Foto: Michael Hanisch

- Vi har nærmere 30 studenter på plass når vi nå går i gang. Det overgår alle våre forventninger, sier Bente Tangen, seksjonsleder for kompetanse og rekruttering i Jernbaneverket, som står bak tilbudet i samarbeid med UiT – Norges arktiske universitet.

- Verdens beste laboratorium

Ståle Herving, universitetslektor ved UiT Narvik, er koordinator for emnet Jernbaneteknikk, som det nye tilbudet heter. Han er frikjøpt med 20 prosent av Jernbaneverket for å bidra til å bygge opp den jernbanefaglige kompetansen ved UiT – og svært fornøyd med det som nå skjer:

- Endelig får rallarbyen sin jernbaneutdanning! Og det med verdens beste laboratorium rett rundt hjørnet.

Dette er emnet Jernbaneteknikk

Universitetslektor Ståle Herving er strålende fornøyd med at UiT nå kan tilby jernbaneutdanning i Narvik. Foto: Espen Eidum

Laboratoriet han sikter til er selvsagt Ofotbanen, 42 kilometer med en av verdens mest driftskrevende jernbanestrekninger.

- Vi har et spesielt fokus med utdanningen i Narvik. Her ligger alt godt til rette for å lære om drift og vedlikehold av jernbane, dermed er det naturlig å tilby fordypning i nettopp disse temaene, sier Bente Tangen.

1500 søkere på 25 stillinger

Når undervisningen i emnet starter opp kommende uke, er det imidlertid ikke bare studenter fra UiT Narvik som benker seg for å lære mer om jernbanedrift.

- Vi har folk både fra Jernbaneverket, Statens vegvesen og nasjonale og lokale entreprenører som tar emnet, men også studenter fra nær sagt alle studieretninger ved fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi, sier Herving.

Siden 2008 har Jernbaneverket satset tungt på jernbanefaglig utdanning ved flere utdanningsinstitusjoner rundt om i landet. Behovet for fagfolk på feltet er stort - ikke minst grunnet økt fokus på jernbane i Nasjonal Transportplan. At jernbanefag er i vinden, bekrefter også Bente Tangen og viser til interessen rundt Jernbaneverkets trainee-ordning; I år hadde 25 utlyste stillinger hele 1500 søkere.

Inviterer til "Jernbanedagen"

- Målet med utdannelsen er at studentene skal få lyst til å jobbe med jernbane eller studere faget videre. Samtidig er det viktig å understreke at vi med en slik satsing har fokus på hele bransjen. Vi er også avhengig av gode rådgivere og entreprenører som har den kompetansen vi etterspør.

Emnet Jernbaneteknikk tilsvarer ti studiepoeng og avsluttes med eksamen før jul. I forbindelse med oppstart inviteres det også til «Jernbanedagen» ved UiT Narvik der studentene får muligheten til å knytte kontakter i jernbanemiljøet.

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 01.09.16 00:00 Oppdatert: 01.09.16 10:37