De første studentene på plass!

Et nytt studieår er i gang ved IVT-fakultetet. I dag, mandag 25. juli, "tjyvstartet" ingeniørstudentene på 3-semesterordningen studieåret 2016/17.
Eidum, Espen Viklem
Publisert: 25.07.16 00:00 Oppdatert: 25.07.16 12:22
Narvik

- Dere har alle forutsetninger for å få studiedrømmen oppfylt, understreket markeds- og rekrutteringsrådgiver Arvid Urke da han hilset studentene fra inn- og utland velkommen.

Presentasjon

Urke dro en kort presentasjon av UiT og campus Narvik, mens campussjef for samskipnaden, Lena Moe, orienterte om tilbudet til Norges arktiske studentsamskipnad. Rebecca Marum og Marius Stenersen fortalte litt om hva de ferske studentene kunne vente seg av fadderordningen mens leder Sara Kristine Nilsen orienterte om ccampustingets virksomhet.

Allerede klokken 12.00 mandag var det undervisningsstart for studentene på 3-semesterordningen.

Tirsdag 16. august er det ordinær studiestart ved UiT Narvik.

Fordypning

3-semesterordningen er for de som har generell studiekompetanse, men ikke den fordypningen i matematikk (R1+R2) og/eller fysikk (FYS1) som er nødvendig for å studere til bachelor i ingeniørfag.

Det er også et tilbud til dem som allerede har disse fagene, men som ikke føler seg helt trygge på kunnskapene sine – kanskje etter flere års fravær fra skolegang.

Som student på 3-semesterordningen er du registrert som student på bachelor i ingeniørfag, og du følger ditt studieprogram i tre år. Men det første året følger du et spesielt opplegg i matematikk og delvis også i fysikk, men følger de andre fagene i hht. timeplanen for de ordinære studentene. Samlet studietid utgjør tre år pluss 2-3 uker før ordinær studiestart og to helgesamlinger i hvert semester. Fra og med 2. studieår er 3-semesterstudentene à jour med øvrige studenter i alle fag.

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 25.07.16 00:00 Oppdatert: 25.07.16 12:22