Giorgio Novello la ned krans på Nobile-monumentet i Telegrafbukta sammen med rektor Anne Husebekk." /> Giorgio Novello la ned krans på Nobile-monumentet i Telegrafbukta sammen med rektor Anne Husebekk." />

Italias ambassadør hedret gamle ishavshelter

Solhaug, Randi Merete
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Stine Holand
Publisert: 24.05.16 12:00 Oppdatert: 26.05.16 12:55

Direktør fved Norsk Polarinstitutt Jan-Gunnar Winther, ordfører Jarle Aarbakke, Italias ambassadør Giorgio Novello, rektor Anne Husebekk og daglig leder for Polarmuseet Lena Aarekol foran Nobile-monumentet i Telegrafbukta i Tromsø. Foto: Stine Holand

For 90 år siden fløy Roald Amundsen, Lincoln Ellsworth og Umberto Nobile med 13 andre i luftskipet “Norge” fra Ny-Ålesund på Svalbard over Nordpolen til Teller, Alaska. Med denne “Amundsen-Ellsworth-Nobile Transpolar Flight” ble hele Polhavet krysset for første gang.

To år senere forsøkte Nobile på samme ekspedisjon, men i mai kom beskjeden om at han hadde havarert på isen nordøst for Svalbard med sitt luftskip Italia. Det ble satt i verk letings- og redningsekspedisjoner fra flere land, og Amundsen meldte seg også til tjeneste. Nobile kom til rette, mens Amundsen forsvant og ble aldri funnet.

Italias ambassadør Giorgio Novello holdt tale før han og rektor Anne Husebekk la ned krans ved Nobile-monumentet. Foto: Stine Holand

Mandag 23. mai var den italienske ambassadøren Giorgio Novello i Tromsø for å hedre deres heltemot, samt for å sette fokus på internasjonalt samarbeid og forskning i nordområdene. I sin tale trakk han fram at disse hendelsene har bidratt til å styrke det norsk-italienske samarbeidet.

Rektor Anne Husebekk understreker dette med å trekke fram det nye forskningsfartøyet «FF Kronprins Haakon» som bygges i Fincantieri i Genova i Italia.

Markeringen ble innledet med vakker trompetspilling av Julia Gåsvær, student ved musikkonservatoriet. Deretter ble det lagt ned krans ved Nobile-monumentet og holdt taler av Anne Husebekk, Giorgio Novello, ordfører Jarle Aarbakke og direktør for Norsk Polarinstitutt Jan-Gunnar Winther.

Solhaug, Randi Merete
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder