– Kan katolsk misjonering skape forståelse i nord?
Det tok ikke lang tid fra Christoffer Columbus steg i land i Latin-Amerika i 1492 til misjonærene fulgte etter i hans kjølvann. Fra Mellom-Amerika og sørover møtte Pavens utsendte menn urfolk med svært forskjellig kultur og religion. Alle skulle omvendes til den riktige tro.
– Hvordan misjoneringen ble gjennomført varierte veldig, sier Roxana Sarion, stipendiat i spansk kultur og litteratur ved UiT Norges arktiske universitet.
Endret budskap
På 1600-1700-tallet pågikk det en intens katolsk misjonering fra Mexico og sørover. Noen steder fikk lokalbefolkningen presentert en bokstavtro kristendom. Andre steder endret den katolske kirken sitt innhold for å gjøre kirkens budskap mer forståelig.
– Kirken tok i bruk begreper og navn fra urfolksreligionene for å minske avstanden mellom det nye og det gamle, sier Roxana Sarion.
Paralleller?
Sarion forsker på hvordan møtet mellom religionene er beskrevet i tekster fra kolonitiden, og sammen med forskningsgruppen Politics of Cultures in Latin America (POCLAT) og Senter for samiske studier inviterer hun til et seminar ved UiT hvor de skal se nærmere på møtet mellom religionene.
– Det vil være spennende å se om det finnes paralleller fra prosessene i Latin-Amerika med det som skjedde i møtet mellom den samiske befolkningen og kirken i nord, sier Sarion.
Åpent for alle
– Fellesnevneren her er urfolk og urfolksreligioner, samt møtet mellom disse og kirken, sier Sarion. Målet med seminaret er å starte en dialog mellom forskningsmiljøer som har kunnskap om prosessene på begge sidene av Atlanterhavet. Fra universitetet i Amsterdam kommer Otto Zwartjes og fra Stirling University i Skottland kommer Sabine Dedenbach-Salazar Sáenz. Begge to skal holde foredrag om møtet mellom den katolske kirken og urfolk i Latin-Amerika.