Masterstudenter på forskningstokt med KV Svalbard

Masterstudentene Raymond Dalsand og Tord Nese var med på forskningstoktet  "Search and Rescue exercise" (SARex) om bord på KV Svalbard i april 2016.
Dalsand, Raymond
Publisert: 04.05.16 00:00 Oppdatert: 04.05.16 14:06
Tromsø

Raymond Dalsand og Tord Nese foran KV Svalbard. Foto: jan Erik Jensen

Toktet gikk til nordlige farvann ved Svalbard, blant annet til Woodfjorden hvor det var fast sjøis. Dalsand og Nese tar 2-årig master i «Technology and Safety in the High North» ved Institutt for Ingeniørvitenskap og Sikkerhet. Målsetningen med SARex var å gjennomføre et pilotstudie for å avdekke mulige gap mellom eksisterende redningsutstyr og funksjonskrav satt i den nye Polarkoden.

Se time-lapse video fra en del av seilasen

Dalsand og Nese var delaktige i planleggingen av øvelsen, ansvarlige for risikoanalysene som ble gjort før testene av livbåt og redningsflåte, i tillegg til å delta på selve testene. Testene innebar blant annet overlevelse i en livbåt i arktiske forhold, masseevakuering fra livbåt og testing av redningsutstyr i islagte farvann og på sjøisen. (Teksten fortsetter etter bildet.)

Fire av seks navigatører ombord på skipet visete seg å være tidligere nautikkstudenter uteksaminert fra UiT, fra venstre, Fodstad, Jensen, Johansen, Christensen. Foto Bjørn-Morten Batalden

Masteroppgaven til Dalsand og Nese omhandler farer knyttet til cruisetrafikk i Arktis, og mulige gap mellom redningsutstyret som brukes og funksjonskravene i den nye Polarkoden. De fikk mange gode erfaringer fra toktet og har fått en opplevelse for livet. Værforholdene var tilnærmet perfekte, med stort sett knallblå himmel, midnattssol og stabile temperaturer på rundt -9°C. I tillegg til kanskje verdens vakreste landskap, fikk de se hvalross og sel på svært nært hold, samt isbjørn på avstand.

Dalsand og Nese veiledes av Javad Barabady og Ove Tobias Gudmestad ved Institutt for ingeniørvitenskap og sikkerhet. Gudmestad var med på å arrangere SARex og forskningstoktet.

Førsteamanuensis i nautikk, Bjørn-Morten Batalden, var også med på toktet for å samle informasjon om maritime operasjoner i Arktisk. Han var godt fornøyd med å finne at fire av de seks navigatørene om bord på KV Svalbard var tidligere nautikkstudenter fra UiT.

Forskningstoktet SARex er et samarbeid mellom norske og internasjonale utdanningsinstitusjoner, norsk industri, Kystvakten, American Bureau of Shipping,  Sjøfartsdirektoratet og Petroleumstilsynet.

Skrevet av Raymond Dalsand og Tord Nese

Dalsand, Raymond