Samarbeid mellom informatikkmiljøene i Narvik og Tromsø om forskning og undervisning

Institutt for Informatikk (IFI) ved campus Tromsø og Institutt for Datateknologi og Beregningsorienterte Ingeniørfag (IDBI) ved campus Narvik er i full gang med å se på mulige samarbeidsområder innen forsking og undervisning.
Hauglann, Maria Wulff
Publisert: 15.04.16 00:00 Oppdatert: 16.05.18 10:44
Tromsø Narvik

IDBI var denne uka på et todagers besøk hos IFI der både det faglige og det sosiale var i fokus. Under besøket presenterte alle forskningsgruppene seg og sine forskningsprosjekter. De som hadde felles forskningsområder satte seg sammen gruppevis for å se konkret på samarbeidsmuligheter.

Samarbeid innen utdanning og undervisning

Innenfor utdanning og undervisning, har de ulike emneansvarlige gått igjennom sine emner i forhold til faglig innhold og hva studentene gjør av labarbeid og programmeringsoppgaver. Her er hovedfokuset mulige synergieffekter og samarbeid på tvers av emnene i Narvik og Tromsø til beste for studentene.

Narvik er allerede sterke på nettstøttet undervisning, Alle forelesninger på bachelor og noen på master går direkte på nettet og legges også ut i etterkant. Her er det mye for IFI å lære og å dra veksler av.

«Det var et veldig konstruktivt faglig møte med god tone. Vi har identifisert flere mulig områder for samarbeid, både i undervisning og forskning. Det er flott!», uttaler instituttleder Alexander Horsch ved IFI Tromsø.

«Jeg tror vi ganske snart får konkrete resultater i form av utveksling av hele eller deler av emner, og at vi innen kort tid har felles søknader på prosjektmidler» sier Arne Lakså, instituttlederen ved IDBI Narvik.

Samarbeid innen forskning

Til tross for mange likheter, særlig innen utdanning, har IFI og IDBI ulik identitet og fokusområde når det gjelder forskning. IDBI Narvik har fokusområde innen beregningsorientert og grafisk/geometrisk programmering, mens IFI Tromsø har en sterk forskningsprofil i distribuerte system og anvendt informatikk.

Besøket er også viktig sosialt for å bli kjent med hverandre, da mange av forskerne og foreleserne møtes for første gang. Dag 1 ble avsluttet med hyggelig middag på Arctandria, og det har vært felles lunsjer og kaffepauser underveis.

Alt i alt har det vært et vellykket og konstruktivt først møte mellom IFI Tromsø og IDBI Narvik. Vi ser fram til fortsettelsen rundt dette tverrfakultetssamarbeidet både når det gjelder forskning og undervisning. Flere forskningsgrupper har konkrete planer om å søke støtte fra Norges Forskningsråd (NFR) og European Research Council (ERC) om felles forskningsprosjekter på tvers av campus Narvik og Tromsø.

Hauglann, Maria Wulff
Publisert: 15.04.16 00:00 Oppdatert: 16.05.18 10:44