– Leser til vi blir kastet ut

– Vi går hjem når Securitas-vakta kaster oss ut, sier Stephan Bjørnæs, bachelorstudent på nettbasert ingeniørutdanning ved fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi ved UiT Narvik.
Eidum, Espen Viklem
Publisert: 12.04.16 00:00 Oppdatert: 18.04.16 14:30
Narvik

Koblinger, skjemaer, diagrammer – og en hel masse ledninger. Sekvensstyring med PLS, eller programmerbar, logisk styring, som det også heter, står på programmet for Jan Ivar Svendsen, Trond Even Rishaug og Stephan Bjørnæs, alle tre fra Alta – og andreårs ingeniørstudenter ved nettbasert bachelor i Maskin ved UiT Narvik. Diskusjonen går ivrig rundt labøvelsen de er i gang med.

Fra teori til praksis

De tre altaværingene har sammen med et 20-talls medstudenter fra hele landet tatt turen til campus Narvik for obligatoriske labøvelser ved fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi (IVT-fakultetet). Uka blir hektisk nok. De skal gjennom øvelser innen både sveising, hydraulikk og sammenføyninger.

Førsteamanuensis Jan-Arne Pettersen (nr to f.v.) sammen med Trond Even Rishaug, Stephan Bjørnæs og Jan Ivar Svendsen i gang med labøvelser ved IVT-fakultetet.

– Vi jobber sammen med studiene hjemme i Alta, og det er flott å få muligheten til å komme hit og teste ut teoriene i praksis, sier de tre mens førsteamanuensis Jan-Arne Pettersen ved institutt for industriell teknologi, sjekker den foreløpige oppgaveløsningen de tre har kommet opp med.

Gjør det ofte bedre

Nettstudiene ved IVT-fakultetet er populære. Maskiningeniør-studentene tilegner seg en allsidig bakgrunn innen maskinrelaterte fagområder, og mulighetene for utfordrende og spennende stillinger i yrkeslivet er mange.

Men du skal ha motivasjonen i orden og selvdisiplinen på plass for å gi deg i kast med ingeniørutdanning på nett. Samtidig ligger det en gevinst i etterkant.

– Du må være motivert, og det er klart det krever mer disiplin å skulle sitte alene og jobbe med pensum, som mange av disse gjør. Men det vi ser er at de som gjennomfører studiet ofte gjør det bedre karaktermessig enn andre, sier Pettersen.

Solid jobbekultur

De tre altaværingene har i alle fall motivasjonen i orden:

– Vi har et eget kontor på campus i Alta hvor vi kan sitte og jobbe. Når lyset skrus av ellers på campus, så sitter vi der fortsatt. Vi går ikke hjem før Securitas-vakta kaster oss ut, hevder de.

Den beskrivelsen er ikke minst Arvid Urke, markeds- og rekrutteringsansvarlig ved UiT Narvik, godt fornøyd med.

– Vi har hatt et tett samarbeid med campus Alta i mange år på ingeniørutdanning og vi har i fellesskap fått til en solid jobbekultur. Det betaler seg for studentene, sier Urke.

IVT- fakultetet er stort på nett

Fra 2009 satset daværende Høgskolen i Narvik tungt på nettstøttet undervisning. Siden den gang har ingeniørstudier på nett vokst kraftig i popularitet ved det som i dag er IVT-fakultetet. Høsten 2009 var det i første klasse 31 aktive studenter pr. 15. oktober. Høsten 2015 var tilsvarende tall 139, og totalt 237 studenter var aktive nettstudenter over alle tre årskull. Og samtidig tilbyr fakultetet flere retninger på nett. Bachelorstudier både innen bygg, datateknikk, maskin, prosessteknologi samt 1. pr elektro inngår i nettporteføljen.

Nettbasert bachelor i datateknikk ved IVT-fakultetet, hadde for øvrig de mest tilfredse ingeniørstudentene i landet, ifølge NOKUT.

Hjemmefra kan studentene følge nettforelesninger som både strømmes og tas opp. Ifølge UNINETT - som drifter og utvikler det nasjonale forskningsnettet i Norge - er faktisk IVT-fakultetet en av de tre største produsentene blant samtlige universiteter og høgskoler av opptak på deres servere.

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 12.04.16 00:00 Oppdatert: 18.04.16 14:30