Ut på tur, aldri sur...

UiT Narvik har landets mest fornøyde ingeniørstudenter på nett. Nå kan roboten «Double» gjøre studiet enda mer populært.
Eidum, Espen Viklem
Publisert: 17.02.16 00:00 Oppdatert: 18.02.16 10:27
Narvik

Ørjan Dypvik Pettersen styrer "Double" rundt i korridorene på campus Narvik. I fremtiden kan du kanskje sitte hjemme og la roboten ta deg rundt på skola. (Foto: Fritz Hansen, Fremover)

På to hjul suser den rundt i korridorene ved campus Narvik. Ved siden av går seksjonssjef Ørjan Dypvik Pettersen og styrer doningen fra telefonen. I fremtiden kan den rullende roboten bli hvermannsens øyne inn på fakultet for ingeniørvitenskap og teknologi.

Mest tilfredse studenter

-  Vi er på et vurderingsstadium. Nå utforsker vi hvordan den eventuelt kan benyttes til å gjøre en veldig spennende nettbasert utdanning enda mer spennende, sier Pettersen til lokalavisen Fremover.

Utdanningen det er snakk om er Nettbasert bachelor ingeniørfag – datateknikk, som er studieprogrammet med de mest tilfredse ingeniørstudentene i landet, ifølge NOKUTs ferske studiebarometer. Ikke bare kom studieretningen ut med en total score på 4,8 av 5 mulige poeng når det gjaldt studenttilfredshet. Studentene her oppgir også å bruke 44 timer i uka på faglig tidsbruk – langt over gjennomsnittet.

Ansikt til ansikt

Så hvor kommer «Double» inn i bildet? Litt av tanken er at «besøkende» som ikke befinner seg på campus, som for eksempel en nettstudent, kan ringe opp roboten og via den kunne ta seg rundt på «huset», enten for å oppsøke nærmere angitte områder – eller kanskje for en prat med en bestemt person, nær sagt ansikt til ansikt.

For telependlere gir «Double» muligheten til bedre interaksjon med kolleger på arbeidsplassen. Og i stedet for å arrangere en videokonferanse, kan du sende roboten til den du vil snakke med på jobb. Selv kan du sitte i stua hjemme og kommunisere via ipaden roboten er utstyrt med.

Så får tiden vise om IVT-fakultetet lar «Double» få en rolle på campus.

- Erfaringen er ofte at først etter å ha begynt å arbeide med ny teknologi, blir det avslørt hvilke muligheter utstyret har å by på, sier Ørjan Dypvik Pettersen.

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 17.02.16 00:00 Oppdatert: 18.02.16 10:27