– Ta kontroll over kirker og moskeer i kampen mot terror

Seniorrådgiver for den kamerunske regjeringen Gilbert Taguem Fah mener at staten må ta kontroll over kirker og moskeer for å stoppe global rekrutteringen til terror og ekstremisme.
Brøndbo, Stig
Publisert: 11.04.16 16:00 Oppdatert: 18.04.16 15:20

En fersk statistikk fra Kamerun viser at 70 prosent av de som ble arrestert som Boko Haram-terrorister ikke er muslimer, men fattige desperate mennesker. – Vi må gjøre noe med årsaken til de ekstreme ytringene og handlingene, mener spesialrådgiver for den kamerunske regjeringen, Gilbert Taguem Fah. Foto: Stig Brøndbo

I mer enn 20 år har den kamerunske akademikeren Gilbert Lamblin Taguem Fah forsket og undervist nord i Kamerun, i det som i dag er Boko Haram og Den islamske stat (IS) sitt kjerneområdet i det sentralafrikanske landet. Forskningen hans på Boko Haram er gitt ut i bokform, publisert i vitenskapelige tidsskrifter over hele verden – og han har bidratt med sin kunnskap på konferanser om terrororganisasjonen i mange år. I forrige uke ble han utnevnt til seniorrådgiver i det kamerunske departementet for forskning og innovasjon, dagen etter kom han til UiT Norges arktiske universitet for å delta på Boko Haram-konferansen ”Infernal Paradise”.

Banditter, ikke muslimer

– La det være helt klart: Når vi snakker om Boko Haram eller IS, så snakker vi om terrorister. De er banditter, ikke muslimer. Men de bruker religion som metode for å få kontroll over fattige, desperate mennesker, sier Taguem Fah. Han forstår at det er fristende å definere Boko Haram som en islamistisk organisasjon og ty til våpen i kampen mot terroristene, men mener det blir for lettvint og at våpen alene ikke er løsningen.

– Krig fjerner ikke årsaken til at Boko Haram har fått næring og lov til å vokse. Vold fjerner verken frustrasjon, fattigdom og mangel på utdanning, nøkkelfaktorer til hvorfor Boko Haram har fått makt i vår region, mener Taguem Fah.

Sexslaver

– Kvinnene lider, familier lider og familier blir splittet på grunn av terroristene. Vi vet hvem de er i vårt nærområde. De er ikke muslimer, men en blanding av banditter, mislykkede politikere og desperate fattige, sier landsbyhøvdingen Mey Liman fra Nord-Kamerun. Foto: Stig Brøndbo

På få år har konflikten med Boko Haram kostet 45.000 mennesker livet i området rundt Tsjadsjøen. Organisasjonen sprenger moskeer og kirker, bruker vold og voldtekt som middel i sine herjinger og kidnapper og bruker ungjenter som sexslaver. Familier blir splittet og terroren deres har drevet mer enn to millioner mennesker på flukt og enda mange flere er berørt av de voldelige herjingene.

– Metodene deres går på tvers av koranens budskap, mener Taguem Fah, og den kristne akademikeren er like redd for ekstremistiske, kristne miljøer i fortsettelsen.

Stopp pengestrømmen

­– Bare i løpet av de siste årene har vi fått over 500 nye kirker i Kamerun, flere av dem har menigheter som er så ekstreme i sitt budskap at de ikke står tilbake for hatbudskapet som formidles via enkelte moskeer, sier Taguem Fah. Med de nye kirkene og moskeene følger det ofte penger fra utlandet.

– Dette må vi stoppe, for vi vet ikke hvor pengene kommer fra eller motivene til de som bidrar med midlene, sier den spesialrådgiveren.

Globalt problem

I mange år har Gordjo Rima drevet med kvegdrift i området rundt Tsjadsjøen. Nå har han – som svært mange andre – fått problemer med sitt tradisjonelle virke på grunn av Boko Haram sine herjinger. Foto: Stig Brøndbo

Taguem Fah mener at utviklingen han ser i sitt hjemland, ikke er et lokalt problem.

– Dette er et globalt, religiøst problem, hvor personer som ønsker makt og økonomisk vinning søker til kirkene eller moskeene for å samle støtte. Noen steder ser vi at de til og med oppretter radiostasjoner for å spre sin vranglære, sier Taguem Fah. Derfor mener han at det må komme lover som stopper denne typen etableringer, paragrafer som regulerer både utdannelsen og budskapet til de som skal formidle religiøse budskap i kirker og moskeer.

– Men er det greit med en politisk innblanding i religionssamfunnene?

– Det går ikke an å skille politikk og religion i denne sammenhengen, mener Taguem Fah.

Svært viktig

I løpet av den tre dager lange Boko Haram-konferansen ved UiT Norges arktiske universitet, var det ikke bare politikere og akademikere som bidro med kunnskap og synspunkter om Boko Haram. Også representanter fra landsbyer rundt Tsjadsjøen deltok for å bidra med fersk kunnskap om hvordan terroristenes nærvær påvirker hverdagslivet til de som lever fra hånd til munn.

– Denne kunnskapen er svært viktig, uten å vite hva som skjer i lokalsamfunnene har vi ingen mulighet til å vinne kampen mot terroren, mener Lisbeth Holtedahl, professor ved Visuelle kulturstudier, UiT Norges arktiske universitet.

Spesialrådgiver Taguem Fah er enig.

Fersk statistikk

– Dette er den første konferansen jeg har vært på hvor lokalbefolkningens perspektiver er med. Det har vært svært nyttig, og vi har blant annet fått høre at Boko Haram opererer på forskjellige måter i forskjellige områder, sier Taguem Fah. Også derfor mener han det er viktig at årsaken til terroren blir fokus i løsningen. Men seg til Tromsø hadde han fersk statistikk utarbeidet av lokalt politi i Nord-Kamerun: Over 70 prosent av de arresterte Boko Haram-terroristene var ikke muslimer – de var fattige, desperate mennesker som forsøkte utnytte en vanskelig situasjon til fordel for seg selv.

Les også:

Musikkvideo fra Tromsø i kampen mot Boko Haram