Ny gjenbruk-app fra Handelshøgskolestudenter

Denne uken lanseres den nye appen Kaupang som skal gjøre gjenbruk-handel enklere. Guttene bak appen er masterstudenter på Handelshøgskolen ved UiT.
Bludd, Ellen Kathrine
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Ellen Kathrine Bludd
Publisert: 29.01.16 00:00 Oppdatert: 29.01.16 14:18

Grunderne bak Kaupang-appen, Henrik Hansen og Kristian Aslaksen studerer ved Handelshøgskolen ved UiT. Foto: Kaupang

Den nye appen Kaupang, utviklet av Handelshøgskole-studenter. Foto: Kaupang

Kaupang er en mobilapplikasjon som gjør det enkelt å gjøre brukthandel med folk i lokalmiljøet. Ordet kaupang er norrønt og betyr handelstad.  Både Kristian Akselsen og Henrik Hansen studerer økonomi og administrasjon ved Handelshøgskolen, der begge to nå jobber med en mastergrad. Men selve idéen bak Kaupang ble skapt på utveksling i Singapore.

Enklere gjenbruk

Guttene bak Kaupang hevder at det å selge noe med appen er like enkelt som på Facebook.

– Du tar et bilde, legger til beskrivelse og pris. Annonsen blir automatisk lagret i ditt lokalmarked ved hjelp av telefonens GPS-teknologi, sier Kristian Akselsen en av gründerne bak appen.

Han forteller at kjøpere velger posisjon og størrelse for markedet de vil lete etter varer i. Søkefunksjon og produktkategorier gjør det enkelt å finne det du leter etter.

Større marked

Et problem har tidligere vært å finne det man leter etter i nærheten av der man bor. Kaupang-guttene prøver å gjøre dette enklere.

– Vi har opparbeidet oss et nettverk på 80 gjenbruksbutikker i Norge, disse har allerede lagt sine varer ut for salg. Inkludert i disse er Norges tre største gjenbrukskjeder - NMS Gjenbruk, NLM Gjenbruk og Fretex. Akselsen sier at ved å samle bruktbutikker og private i samme app får vi et rikere bruktmarked i Norge.

– Vi gjør ikke bare bruktmarkedet enklere, vi gjør det større! Og det beste av alt er at Kaupang er og forblir gratis, sier Akselsen. – Værsågod Norge!

Kunnskap og nettverk

Støtte til prosjektet har guttene mottatt fra Innovasjon Norge.

– Vi tar med oss mye kunnskap fra Handelshøgskolen, forteller Akselsen. Han vektlegger utvekslingen til Singapore i utviklingen av appen. Han sier at UiT er veldig flink å tilrettelegge for at studenter tar deler av utdanningen på institusjoner andre steder i verden. Impulsene man kan få fra andre kulturer er viktig å ta med seg hjem. Akselsen trekker også fram samarbeidet med START - Norges største studentorganisasjon.

– Nå får vi virkelig testet det vi har lært om markedsføring i praksis. Vi tar på oss en gigantisk markedsføringsoppgave, men det skal vi også klare. Nettverket vi har fått fra studiene er også noe som hjelper oss mye. Dette nettverket er gull verdt for oss, og er noe som vi aldri ville hatt uten tiden på Handelshøgskolen, avslutter Akselsen.

Bludd, Ellen Kathrine
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder