|
At Finn Steinar Heimly er en kreativ profesjonsutøver med et pedagogisk instinkt er nå hevdet over all tvil. Pilotprosjektet som han startet i 2013 har oppnådd gode resultater og studentene elsker det. Her er én tilbakemelding fra en fornøyd student: “Hei! Tusen hjertelig takk for at du lærte meg bedriftsøkonomisk analyse så godt at jeg fikk min første A noensinne! Synes flere lærere burde hatt et undervisningsopplegg som du!!” Høsten 2013 kjørte Finn Steinar et pilotprosjekt med flipped classroom (eller Multi Channel Learning som han kaller det). Utviklet sammen med RESULT ble 16 kapitler i læreboka gjort om til 9 læringssteg. Stegene kan bestå av film, kapitler fra læreboka, vitenskapelige artikler, avisartikler og oppgaver. Studentene tilegner seg stoffet på nett og forsøke seg på oppgaver før de får fasit, og Finn Steinar tar opp temaer som studentene plages med i plenum. I forkant av kurset må studentene sette seg et karaktermål individuelt, og som en del av arbeidsgruppa, og de må avtale hva som skal til for å oppnå målet. Resultatene så langt fra Tromsø er oppløftende, mens dette må videreutvikles for å takle den samlingsbaserte undervisningen som vi har i Alta. Her ser man utviklingen i faget fra 2012 (tradisjonelle forelesninger) gjennom 2013 og 2014 med flipped classroom: 2012 181 kandidater opp til eksamen. 29,3% stryk. Gj.sn. karakter 3,23. 128 bestått. 2013 200 kandidater opp til eksamen. 19,0% stryk. Gj.sn. karakter 3,53. 162 bestått. 2014 245 kandidater opp til eksamen. 15,5% stryk. Gj.sn. karakter 3,69. 207 bestått.
|