Nyreskader starter tidligere enn antatt

Fersk forskning fra UiT/UNN viser at nyreskader ved forhøyet blodsukker starter mye tidligere enn antatt.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 04.01.16 00:00 Oppdatert: 28.12.15 11:48

Toralf Melsom ved Det helsevitenskapelige fakultet forsker på
nyrer. Foto: Ingunn Bendiksen

Lett forhøyet blodsukker, altså forstadiet til diabetes, påvirker nyrene. De blir skadet, viser en nypublisert studie fra UiT/UNN.

– Så vidt vi vet, har ingen tidligere befolkningsstudie funnet denne sammenhengen, poengterer Toralf Melsom, førsteamanuensis og overlege ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT og UNN.

Unikt funn

Diabetes er den ledende årsaken til nyresykdom og nyresvikt, men at nyrene får skader allerede før diabetesen har utviklet seg, er ny kunnskap.
– Vår forskning viser at den patologiske prosessen for nyreskade, som unormalt høy filtrasjon og små mengder proteinutskillelse i urinen, starter i god tid før sykdommen diabetes har utviklet seg, sier Melsom.
Lett forhøyet blodsukker (prediabetes) er omtrent dobbelt så vanlig som diabetes, og rammer 20-35 prosent av alle voksne.

Cirka 45-50 prosent av dem med prediabetes utvikler diabetes i løpet av 10 år.

De med forhøyet blodsukker må følges opp

– Forhøyet blodsukker kan være en indikator på at man bør forebygge både sukkersyke og kronisk nyresykdom. Hvis en fastlege finner dette hos sine pasienter, bør han foreslå livsstilsendringer, poengterer Melsom.

Nyrestudien, som heter ”The Renal Iohexol Clearance Survey Follow-Up Study (RENIS-FU), er en del av Tromsøundersøkelsen, og involverte 1,324 personer i alderen 50-62 år. Deltakerne ble i gjennomsnitt  fulgt i 5,6 år

Totalt hadde 595 deltakere lett forhøyet blodsukker (prediabetes) ved studiestart.

Jeffrey Berns, president i National Kidney Foundation, synes forskningsresultatene fra Tromsø er viktige.

– Studier som dette understreker hvor viktig det er å tidlig identifisere dem med prediabetes, sier han i en pressemelding.

Stadig flere får prediabetes
Det er anslått at mer enn 470 millioner mennesker vil ha prediabetes i 2030.

– Prediabetes er veldig vanlig, og det er sterkt assosiert med endringer i nyrefunksjonen. Det gir også en risiko for utvikling av alvorlig hjerte- og karsykdom, forklarer Berns.
Tidligere studier har forsøkt å finne en link mellom forhøyet blodsukker/prediabetes og nyreskader, men resultatene av disse studiene har ikke vært entydige.

Les også: Dette visste du garantert ikke om nyrene dine

Raske fakta om nyrene

• Høyt blodtrykk, diabetes, en familiehistorie med nyresvikt og alder over 60 er viktige risikofaktorer for utvikling av nyresykdom.
• Ca 1 av 10 voksne nordmenn har nyresykdom – men de fleste vet det ikke.
• Tidlig oppdagelse og behandling kan bremse eller hindre progresjon av nyresykdom.
• Nyresykdomrisikoen kan reduseres ved å kontrollere blodtrykket og blodsukkeret, slutte å røyke, regelmessig mosjon, opprettholde en sunn vekt, og unngå overdreven bruk av smertestillende medikamenter.
Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 04.01.16 00:00 Oppdatert: 28.12.15 11:48