Får navnet Mohn-teleskopet

Det nye teleskopet i Planetariet på Vitensenteret skal hete Mohn-teleskopet og blir offisielt døpt på søndag.
Aarskog, Karine Nigar
Publisert: 11.12.15 10:00 Oppdatert: 14.12.15 08:46

Steinar Thorvaldsen er professor ved UiT. Begge foto: Karine Nigar Aarskog

Steinar Thorvaldsen er professor ved UiT.

Foto: Karine Nigar Aarskog

– Navnet Mohn-teleskopet er til ære for både Trond Mohn, som er kjent for sine generøse gaver til fotball og forskning i Tromsø, og for slektningen Henrik Mohn, som drev med astronomi, sier professor ved UiT, Steinar Thorvaldsen.

Henrik Mohn levde fra 1836 til 1916 og var professor i Oslo, men hadde mye kontakt med Nord-Norge. Han skrev det som trolig er den første norske læreboka i astronomi og ble grunnleggeren av meteorologi i Norge. Mohnbukta på østsiden av Spitsbergen er også kalt opp etter ham.

– Begrunnelsen for navnevalget ”Mohn-teleskopet” er å hedre Henrik Mohn for hans bidrag til vitenskapen, samt å hedre Mohn-familien for deres økonomiske støtte til vitenskapelig virksomhet, sier Thorvaldsen.

Jane Luu har hatt et forskningsopphold ved UiT. Foto:privat

Jane Luu har hatt et forsknings-
opphold ved UiT.

Døpes av Pluto-ekspert
Teleskopet ble brukt første gang i mars i år, da UiT kunne vise spektakulære bilder fra solformørkelsen som var på 95,4 prosent her i Tromsø. Det er den verdensberømte Pluto-eksperten Jane Luu fra Vietnam som skal døpe teleskopet på astronomidagen på Vitensenteret førstkommende søndag.

Luu vant Kavli-prisen i 2012, og har dette semesteret hatt et forskningsopphold ved Institutt for fysikk og teknologi på NT-fakultetet ved UiT og holdt en godt besøkt foredragsserie om planetsystemet. Hun har også vært rådgiver i forbindelse med bruk av Mohn-teleskopet til formidling, og hun har vært på flere skolebesøk for å snakke om astronomi.

Les også: Stjerneforsker fra USA vil gjenopplive dødt studium

Blir det bra vær på søndag, blir det mulig for publikum å prøve teleskopet, og blant annet ta bilde av stjernene.

Dette teleskopet skal få navnet "Mohn-teleskopet".

Dette teleskopet skal få navnet "Mohn-teleskopet". Foto: Karine Nigar Aarskog

Aarskog, Karine Nigar